Efterladt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er kommet oppe at skændes med min veninde, hun er centrum for alle mine andre kammerater. Så nu snakker de heller ikke til mig, og hvis de så gør så nedgør de mig eller griner af mig. Jeg har virkelig brug for en ven eller to. Jeg kan ikke blive venner med hende igen, fordi hun i starten var lidt led og ond, men jeg bed det i mig fordi jeg tænkte at jeg så ikke ville have nogle venner tilbage. Men nu hvor jeg er uvenner med hende, har jeg ingen at være sammen med i frikvarterende. :( :( Alle mine mareridt handler om at være alene, hvis jeg så bliver ensom. Så tror jeg at jeg begår selvmord, fordi ensomhed er værre end noget andet!

Svar:
Kære 14årige
Det lyder til, at du har været rigtig uheldig med din veninde. Jeg tror, at det må gøre ondt på dig, at blive behandlet på denne uretfærdige måde, og jeg kan godt forstå, at du er ked af det og måske føler, at du bare har lyst til at give op - men det må du endelig ikke gøre!!
Jeg er sikker på, at der andre piger, som gerne vil være veninde med dig - og som vil være gode veninder og støtte dig i stedet for at være led. Det gælder bare om at finde dem. Jeg synes ikke, du skal prøve at få din gamle veninde tilbage, det har hun ikke fortjent. Du skal ud og lede efter nogle nye. For jeg kan godt forstå, at du har brug for en eller to gode veninder.
Prøv at tænk over, hvor du kan finde dem. Hvis du går i klub, er der måske nogle søde piger der. Hvis ikke du går til noget i fritiden, kan du begynde for eksempel at gå i klub, eller gå til en sport eller en anden hobby, hvor det er nemt at komme i snak med folk. I skolen er der måske nogen fra andre klasser som er søde, og som gerne vil lære dig at kende. Prøv at se dig om, og når du møder nogen, så er det vigtigt at du i starten er positiv, og ikke taler om din gamle veninde. Det handler nemlig om at se fremad, og fokusere på hvordan nye ting og venskaber kan blive rare. Fortiden kan du alligevel ikke ændre på.
Med hensyn til din ensomhed synes jeg det vil være en god ide, hvis du prøver at snakke med en voksen om det, en som du stoler på. Det kan for eksempel være en af dine forældre eller en lærer. Ensomhed kan gøre rigtig rigtig ondt, og det er vigtigt at du slipper af med den følelse, så du kan nyde livet, for det fortjener du helt sikkert. Nogle gange skal der en voksen til for at hjælpe med sådan nogle svære følelser.
Hilsen Julie