Efter barberingen
brevkassespørgsmål af
Den anonyme
15 år
Hej brevkassen.
Har lige barberet mig for første gang i bollerne, både oven og neden.
Jeg har fået nogle røde knopper og alt dernede klør, hvor længe står det på hvis man plejer det med cream uden parfume??
Anonyme

Svar:
Kære du.
Tak, fordi du skriver. Det er helt normalt, at huden kan blive lidt irriteret, når man barberer sig for neden. Dette skyldes, at huden i det område er utrolig sart, og man skal derfor være forsigt, når man begiver sig ud i intimbarbering. De fleste oplever hudirritation med røde knopper og kløe, som du også beskriver, første gang de barberer sig, fordi huden og hårsækkene ikke er vant til intimbarbering. Det bliver bedre, når du har gjort det et par gange.
Der er nogle forskellige ting, der er vigtige at huske, når man barberer sig forneden. For det første er det meget vigtigt, at man bruger en ren skraber/barberblad, så man undgår unødige bakterier, der kan irritere huden. Det er også en god ide, at varme huden op, så hårene bliver blødere. Hvis hårene er lange, er det også en rigtig god ide at trimme dem først, enten med en saks eller en trimmer. Man kan få mange produkter, der gør barberingsprocessen lettere - for eksempel barberskum til intimbarbering og aftershave/creme til intimområder. Dette kan også hjælpe med at undgå kløe og røde knopper. Hvis du har lyst til at læse mere om intimbarbering, så prøv at kigge lidt her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Sophie