dårlig selvværd

brevkassespørgsmål

dårlig selvværd

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej. Jeg har ekstremt dårlig selvværd, som påvirker hele mit liv. Tit føler jeg mig grim, utiltrækkende og dum at høre på. jeg har en dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i 1,5 år. Det burde være et godt bevis på, at jeg er cool nok, men den tanke hjælper mig ikke mere. Jeg føler bare, at jeg ikke har fortjent ham. Jeg er konstant bange for, at han finder en anden. Hvis han siger, at en eller anden pige er pæn eller har en flot kjole, som jeg ikke har eller bare synger godt f. eks. så bliver jeg helt vildt ked af det. Hvis vi ser en film, hvor der kommer en lækker pige med lidt tøj på, så bliver jeg helt vildt sur, for jeg kan slet ikke fordrage tanken om, at han synes, en anden pige er lækker. På et tidspunkt fandt jeg nogle frække billeder af piger på hans computer og jeg kan stadigvæk ikke komme over det. Jeg tænker, at det er dem han gerne vil have og hvis ikke, hvorfor glor han så på sådan nogle billeder?!! Er jeg ikke god nok?!! Hvorfor er mænd så vilde med sådan noget i det hele taget?!! Jeg er også meget indlukket og har det svært med andre mennesker. Jeg har nogle meget få venner, og jeg tør slet ikke vise min personlighed over for dem. Det er bare som om jeg lukker af. Og enhver pige ser jeg som en der kunne stjæle min kæreste fra mig. Jeg er også mega stresset, for jeg prøver at gøre alt perfekt. Jeg sover som regel 3,5 timer om dagen, resten går ud på at gøre alle ting perfekt, men ligemeget hvor meget jeg knokler, får jeg det ikke bedre med mig selv. Det er bare en ond cirkel. Så please kan i ikke hjælpe mig med at få bedre selvværd?!! Jeg vil rigtig gerne have flere venner og jeg vil ikke være kontrolerende over for min kæreste. På forhånd tak.

Svar:

Kære 18årige

Mange tak for dit brev. Det lyder til, at du lige nu har det rigtig svært med dig selv, og det er synd, for jeg synes, at det virker til, at du både er en intelligent og betænksom pige. Men der er rigtig mange piger der har det, som du beskriver det, men de fleste skammer sig over sig selv, og får derfor ikke snakket om det. Og faktisk er det at snakke, nok det der hjælper allerbedst.

For når du sidder med dine egne tanker, kommer du kun til at bekræfte dig selv i dine negative tanker. Jeg tror ikke, du skal vælge din kæreste, fordi din usikkerhed overfor ham kan komme lidt i vejen.  Jeg vil foreslå, at du prøver at fortælle om dine følelser til en voksen, som du har det godt med. Du kan også starte med at skrive det ned, ligesom du har gjort her - og vise det til den person du vælger. Det er rigtig vigtigt at du får styrket din selvtillid, og at du lærer at ingen mennesker hverken er eller kan være perfekte. Og at du er 100% værd at elske, selvom du laver en lille fejl hist og pist. Fordi det gør alle mennesker.

Det er en del af det at være menneske, og ingen vil se ned på dig af den grund. Derfor, som jeg tror du måske også selv tænker, handler det ikke om at du bliver perfekt, men at du lærer at acceptere og sætte pris på den du er - ligesom din kæreste, dine venner og familie ganske sikkert sætter pris på dig. Hvis du går på en ungdomsuddannelse, kan du eventuelt vælge at tale med en vejleder eller en lærer, hvis du for eksempel ikke føler dig tryg ved dine forældre eller andre af dine nærmeste. Måske kan du have gavn af lidt mere professionel hjælp, og det kan du faktisk også finde her i Cyberhus. Prøv at logge på chatten mandag til torsdag kl. 14-19..Her sidder der voksne som har meget erfaring i at snakke med børn og unge om de ting som godt kan være lidt svære at snakke om.

Dit andet spørgsmål, hvorfor mænd godt kan lide at kigge på damer, kan jeg ikke sige så meget andet, end at det ligger i deres natur, og fordi de kommer til at kigge efter en pige på gaden eller synes at en dame i et blad er lækker, betyder det ikke, at de vil være sammen med dem. Og derfor betyder det, for din kærestes vedkommende, heller ikke at han elsker dig mindre eller ikke synes at du er god nok. Dette leder mig tilbage til din selvtillid, at din frygt sandsynligvis kommer indefra. Så igen vil jeg understrege, hvor vigtigt det er, at du får talt med nogen som kan hjælpe dig til at styrke dig selv.

Hilsen Julie