Drømme
brevkassespørgsmål af
Mathilde
15 år
Hej Cyberhus.
Jeg har i går drømt om en dreng på min skole, vi snakker ikke så tit, men har det sjovt sammen.  Jeg drømte at vi var på toppen af en bakke med skolen og så var der en slags konkurrance om hvem der først kunne finde vej ud af af et skib med en labyrint inden i. I drømmen stødte jeg hele tiden på ham, men det jeg husker klarest er at vi står på en trappe og griner, og så kysser vi. Hvad kan det betyde?

Svar:
Kære dig..
Mange tak for dit brev. Det lyder som en sjov og skør drøm, som du har haft.
Nu er jeg ikke drømmetyder, men jeg vil prøve at give dig svar på, hvad din drøm kan betyde.
Søvn er en nødvendighed for kroppen, så den kan regenerere og oplades til en ny dags udfordninger. Drømme er også en nødvendighed for vores følelesliv. Vi har brug for at drømme, så vores følelser kan renses og bearbejdes til en ny dags følelsesmæssige udfordringer. Hvis man ikke får nok søvn igennem en længere periode, oplever man at man bliver diffus, forvirret og nærmest psykotisk. Så for at kunne forstå vores følelser og drømme, er det vigtigt at have en forståelse for, at søvn spiller en vigtig rolle i hele vores væren.
Drømme kan ses som meddelelser fra det ubevidste. Når vi drømmer, rydder hjernen op i de mange sanseindtryk, man har fået igennem dagen.
Så når du fortæller, at du har drømt om at stå på en trappe og grine sammen med ham drengen fra din skole, og at I så kysser, så er det noget, som ligger i din underbevidsthed. Måske du inderste inde har nogle skjulte følelser for ham, som du endnu ikke selv kender hel til?
Det kan også være, du gerne vil opleve at blive kysset eller at du godt kunne tænke dig en kæreste. Det har nødvendigvis ikke noget med ham drengen at gøre, men udfra hvad du skriver, så kunne det måske tyde på, at et eller andet sted inden i, synes du, at han er lidt sød og at du godt kunne tænke dig at lære ham bedre at kende.
Måske, hvis du har mod og lyst til det, så kunne du prøve at snakke lidt med ham. Det kunne være, at I blev gode venner og at der endda kunne opstå sød musik imellem jer. I hvert fald er der noget i din underbevidst, som prøver at fortælle dig noget. Om man så tror på det eller ej, så kan du jo prøve at give det en chance.
Jeg håber, det kunne give lidt svar på din drøm.
kærlig hilsen
Anna