Drenge
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg kan lide en dreng der hedder Luka men problemet er at han også har været min besdte ven lige siden børnehaven. Og alle har altid sagt at vi var som skabt for hinanden men Luka har altid sagt (NEJ) på en virkelig bestemt måde, så jeg er sten sikker på at han ikke kan lide mig. Og jeg tør ikke spurger ham om vi skal værer kærste for hvis han siger nej så vil vi aldrig mere ha det samme venskab som før, og hvis han siger ja og vi bliver uvenner vil det også ylægge vors venskab.Hvad skal jeg gører ?

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen med dit spørgsmål om Luka, for det lyder til at det ville være rart for dig at få et par råd. Det vil jeg se om jeg kan give dig.
Det er tit sådan i din alder, at man pludselig kan begynde at føle mere for sine drengevenner, end bare venskab. Det er fordi man begynder at tænke på kys og kram, og det gjorde man ikke før, da man var yngre. Når man bliver teenager, så ændrer kroppen, tankerne og følelserne pludselig sig og man begynder at interessere sig for nye ting, f.eks. drenge.
Du skriver at Luka altid har sagt nej og jeg går ud fra, at det er det her med at I var skabt for hinanden han sagde nej til. Hvis Luka er på samme alder som dig, er det faktisk slet ikke sikkert at han går rundt og tænker på piger, på samme måde som du tænker om drenge. Måske kan han slet ikke forestille at skulle have en kæreste eller kysse med en pige. Det kan altså både være at han slet ikke er klar eller at han ikke er interesseret.
Der er en risiko for at I ikke bliver ved med at være venner, i hvertfald ikke på den samme måde, hvis du spørger ham. Så du skal prøve at finde ud af om du gerne vil have at vide hvad han tænker om dig eller om du hellere vil finde ud af det på en anden måde. Hvis man er meget sammen med en dreng, kan man nemlig hurtigt mærke om han kan lide en. Du kan måske spørge ham om I skal se film, gå en tur eller noget andet. På den måde tror jeg hurtigt du finder ud af hvad han føler for dig.
Hvis du slet ikke kan vente mere på at finde ud af om han kan lide dig, må du samle mod til at spørge ham, enten ansigt til ansigt eller fx med en facebook-besked. Det kan være at han siger nej og at det bliver lidt underligt i mellem jer bagefter, men så ved du hvad han føler og du behøver ikke gætte mere.
Jeg håber du finder ud af hvad du skal gøre med Luka, så du ikke skal tænke så meget på det mere.
Venlige hilsner fra Marianne