Dobbelt liv
brevkassespørgsmål af
H
16 år
Kære CH
Jeg står med en masse forviringer og problemer- jeg er født og opvokset i danmark, men min familie stammer fra Libanon. Jeg har længe levet en form for dobbelt liv, især i forhold til fester og fyre. Jeg brugte meget af min 9 klasse på at feste med mine danske venner, uden min mor vidste det. Jeg må ikke komme sent hjem, og de fleste fester begynder når jeg skal være hjemme. Jeg har derfor altid sørget for at sige jeg sov hos en veninde, men i virkeligheden var jeg bare til fest- og fandt et sted at sove. Det har været super stressende. Jeg er nu begyndt på gymnasiet, og jeg elsker min nye klasse. Der er stortset kun danskere, der er frie og udlever deres ungdom. Jeg vil gerne kunne have det sjovt, hygge mig og tage med til festerne uden at skulle lyve overfor min mor. Jeg vil gerne kunne følges hjem en sen aften med alle mine venner, ikke bekymre mig om hvor jeg skal sove, og jeg vil bare kunne være åben om alt. Forstår godt at forældre er bekymrede, men det er også super vigtig at give frihed til sin teenager. Jeg har snakket og spurgt min mor hvorfor, og hende svar er bare "sådan er det, basta"- selvom jeg har forklaret hende hvordan det er. Jeg drikker hverken eller ryger, så er 100% ædru hele tiden. Det super hårdt, jeg bliver stresset og deprimeret af at skulle tænke så meget over de små ting- har fået det så dårligt, at jeg overvejer en form for psykolog. Føler ikke at jeg gør noget rigtigt, undgår jeg hyggen og festerne, går jeg glip af det sociale- går jeg til hygge og festerne, skal jeg lyve og leve et dobbelt liv. Hvad gør jeg?

Svar:
Kære du
Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes det er stressende og hårdt at være dig. Det lyder som om, at du hele tiden er på overarbejde for både at kunne have det sjovt med vennerne, og samtidigt beholde et godt forhold til din mor. Det må være svært at stå i en situation, hvor du på en måde skal prøve at forene to forskellige kulturer - måske du har en følelse af at stå lidt alene i midten. Jeg synes, at det er rigtig flot at du skriver herind, da du bærer rundt på en masse helt selv - det kan være rart nogle gange at læsse nogle af alle tankerne af. Jeg kan høre at du så gerne vil være en åben og ærlig person, og det tænker jeg er et rigtig godt udgangspunkt, selvom det nogle gange også er rigtig svært.
Det må være rigtig hårdt, at holde en stor del af dit liv hemmeligt, især når det er overfor en som jeg er sikker på, at du holder utrolig meget af. Du spørger hvad du skal gøre, og jeg må sige at jeg desværre ikke har nogen enkel løsning klar til dig, men jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Først får jeg lyst til at sige, at jeg tror der er rigtig mange unge mennesker, som oplever at de ikke er enige med deres forældre om, hvad de må og ikke må. Så selvom det fra dit ståsted måske ikke føles sådan, så tænker jeg også det sagtens kan være, at det er noget dine nye venner og veninder i gymnasieklassen kender til. For selvom det virker som om at danske unge bare er frie og må feste og drikke alkohol, er jeg sikker på, at de også kender til at diskutere med mor og far om hvornår de skal være hjemme. Men selvfølgelig er der også forskel på sådan en situation, og den du er i, så jeg forstår godt det ikke er let at være dig. Men uenigheder er en del af hverdagen, måske fordi forældre og unge ser på verden fra to forskellige ståsteder, og i dit tilfælde måske også fra forskellige kulturer. Jeg forestiller mig at din mor i højere grad stadig føler sig som en stor del af den kultur jeres familie oprindeligt kommer fra, og du omgiver dig med unge danskere hver dag og er rigtig glad for din klasse, selvom det indbefatter nogle ting som din mor ikke vil støtte op om. Men det kan måske være hjælpsomt for dig at tænke på, at din mor helt sikkert vil dig det allerbedste, ud fra den måde hun ser verden på, og hun tror på, at det er ud fra hendes overbevisning, at hun passer bedst på dig som mor.
Men selvom I lige nu ser forskelligt på tingene, tænker jeg, at der er en mulighed for at prøve at give hinanden mere viden om hvad der sker i hinandens verdener og på den måde måske opnå større forståelse. Derfor tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at prøve at snakke med din mor en gang til, selvom det virkede som om, at hendes mening var fastlåst sidst du snakkede med hende. Hvis du har lyst, kan du fx prøve at skrive et brev til din mor, da du på den måde er mere sikker på, at du får alt det med du gerne vil sige til hende. Du kan fortælle hende lige så fint som du har gjort her, at du føler du står i et dilemma, hvor det er svært at gøre noget rigtigt, selvom du rigtig gerne bare vil være åben og ærlig. At du er bange for at stå mere alene og uden for alt det sociale, hvis du aldrig er med til hygge og fester med de andre. Måske hun på den måde bedre kan forstå dine tanker og følelser, og vil være med til at I sammen finder et form for kompromis, som I begge har det godt med. Hvis hun finder ud af, at du går og er ked af det og har det rigtig svært pga. den situation du er i, vil det måske hjælpe hende til at se anderledes på tingene. Jeg forestiller mig også, at du måske går med noget frygt inden i - frygt for at din mor fx opdager, at du har været til fest eller været sammen med fyre. Måske det kan være muligt at slippe noget af den her frygt, hvis I får snakket sammen.
Det er virkelig dejligt at høre, at du er så glad for din nye klasse. Det er så vigtigt, at du har det godt et sted, hvor du skal bruge så meget tid. Jeg tænker på, om du mon har fået en veninde i klassen som du er særlig fortolig med? Jeg tror nemlig at det kunne være rart for dig, hvis du har en i klassen, som kender til din situation og derfor ved hvor stressende det nogle gange er at være dig. Måske du inden fester på forhånd kunne lave en aftale med hende om at I kunne sove sammen, så det er på plads for dig, inden du skal ud af døren. Måske hun også har nogle erfaringer med at være uenige med hendes forældre. På den måde ved jeg godt, at du er med til at opretholde, at du føler du lever to liv, men inden du får snakket med din mor kan det måske være rart. Hvis du har lyst, og du tænker at det kunne være muligt, kunne du også invitere nogle af pigerne med hjem til dig, så din mor kan møde dem, og hun kan se det er søde piger, som du bruger din tid med. På den måde vil hun får større indblik i den del af dit liv, og måske vil det også give hende en større tryghed, når du ikke er hjemme. Samtidigt kan pigerne lære dig bedre at kende, da du måske på den måde viser mere af den baggrund du også har.
Du skriver, at du har fået det så dårligt, at du har overvejet at snakke med en psykolog og jeg tænker at det kan være en god ide, da du går rundt med så mange ting selv. Der er også en hjemmeside, der hedder etniskung.dk, som har stor erfaring med at hjælpe unge, der på den ene eller anden måde oplever problemer, fordi de står imellem to kulturer. De har en brevkasse og en hotline som man kan ringe til og få gode råd helt anonymt. Man kan også læse indlæg fra andre unge, hvor de fortæller om hvordan de oplever at være splittet mellem to kulturer. Hvis du har lyst til at læse mere om deres forskellige tilbud kan du trykker her.
Du skriver også det her med, at du ikke føler, at du kan gøre noget rigtigt, og du føler måske derfor at du bliver nød til at leve et dobbelt liv, for på den måde at have det bedst muligt i de to liv hver især. Men jeg håber virkeligt, at det bliver muligt for dig, på en eller anden måde at forene de to liv, så du ikke længere behøver at være lige så meget på overarbejde og gå og have det skidt. Jeg håber, at det kan lade sig gøre at få en rigtig god og åben snak med din mor, og det kan være med til at du får det bedre, så du kan få et mere sammenhængende liv. Du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive til os her i Cyberhus igen, også i vores chatrådgivning, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte. Ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsner
Annika