Diva, min fyr, min drøm, de bedste søstre og forældre, 2 gode råd til alle og savnet er for stort... Nyt
brevkassespørgsmål af
Frederikke
17 år
hey CB
jeg har skrevet spørgsmålet, spørgsmål på ask og insta mener jeg, jeg kaldte det dengang.
Det var omkring den her Canadiske fyr som jeg nu dater❤️ Men bor stadig i Danmark og savner ham sindsyg meget snakker med ham over FaceTime hverdag flere gange om dagen/natten, men mit savn er så sindsyg stort at det er blevet svært at holde ud. Har aldrig nogensinde savnet en person så meget som jeg savner ham, og vil bare være sammen med ham hele tiden men det er jo lidt svært, har lige været i Canada i 4 uger men det er som om det ikke er nok og føler mig virkelig som en, ja jeg ved ikke helt hvordan jeg har det. Hvordan kan det være jeg bare vil være sammen med ham hele tiden? Hvorfor kan jeg ikke undvære ham? Har altid været en person der ikke rigtig har savnet personer så forfærdlig meget, men kan bare ikke finde ud af en grund og det gør at jeg hele tiden har 1000 tanker i hoved. Har snakket med mine forældre om at flytte til Canada væk fra min skønne familie og vores omgivelser og hus i København, det er solgt og vi har købt/bygget et nyt i TO, ON. Det hele er nu på plads og vi flytter om 2 uger, men kan bare ikke vente til at vi skal flytte, føler at det er det her jeg har ventet på hele mit liv og at min drøm endelig er gået i opfyldelse. Men man kan sige nu har jeg alt hvad jeg ønsker alt hvad man kan få har jo både stort tv, MacBook, IPhone SE, moderne møbler, masser af mode tøj, de dejligste venner og det fedeste gymnasium, den skønneste kæreste og familie, alt hvad en pige på 17 kan ønske sig, men det er som om jeg stadig ikke er tilfreds, føler mig som en Rich Kid og virkelig en diva fordi jeg har jo alt og burde jo være glad og tilfreds fordi der er så mange børn i Afrika og andre fattige lande og familier der ikke engang kender til tv skole og aldrig har været ude af deres eget land, har rejst verden rundt ligesom mig. Burde entilig bare være lykkelig for alle de ting og oplevelser jeg har men det er jeg bare ikke. Har i måske et råd eller to jeg kan få med på vejen så jeg kan blive mere glad og måske ikke savne M så sindsyg meget som jeg gør nu og ja bare glæde mig til fremtiden bare fokusere på mit dans mit liv min familie og kæreste og bare være glad for det liv jeg har fået det liv mine dejlige forældre har skabt rammen om og alle de muligheder jeg har/fået. Være glad for at jeg aldrig har manglet noget eller gør nu være glad for at jeg har fået den fantastiske muglighed for at flytte til Canada men min mor far og mine to lillesøstre❤️ Være glad for at jeg hverdag kan se ned på mine små søstre Ida og Caroline/ mini mit et og to, og se dem vokse om udvikle sig forbedre sig ændre sig, se på dem danse og se dem blive bedre for hverdag hver time hver minut og hver sekundet der går, det er helt fantastisk at være storesøster  og ved godt nogle af jer derude syntes det kan være hårdt en gang imellem men i sidste ende er alle kampende skænderierne og alle de gode tider det hele værd, det kræver blod sved og tårer at være storesøster eller storebror at være den ældste men det er simpelthen fantastisk også selv om at den ene er ved at blive teenager og den anden stadig er en lille pige/dreng. Et råd der nok mest er til mig selv men også har lyst til at dele her som jeg har brugt hele mit liv som mine forældre altid har sagt til mig og mine små søstre siden vi var helt små, et citat jeg vil huske foreviget og jeg gerne vil dele med alle er ~Be in it not for what you can get but what you can give~ og det har hjulpet mig rigtig meget men tror også at det vil hjælpe andre rigtig meget. Og ved godt at i måske er lidt sure over at jeg har skrevet de to råd til alle men føler virkelig det er noget alle bør vide, men nu har jeg også skrevet i rigtig lang tid og håber i kan bruge det til noget og måske hjælpe mig for det har jeg brug for. Elsker jeres hjemmeside og det er som om at det er en væg man altid kan støtte sig op af, så bliv ved med det fantastiske arbejde i gør hverdag. Kommer nok ikke til at bruge jeres hjemmeside så meget mere i fremtiden da jeg jo er 17 og er ved at lære at så på egne ben, men ved at mine to søstre på 15 og 8 bruger den rigtig meget og er glad for at i altid er en hjælp både for mig og dem men også for alle andre børn og unge, det i laver hverdag kan ikke undværes og det håber jeg i ved. Knus Frederikke❤️

Svar:
Kære du
Som man måske også kan se ud fra titlen på dit brev, virker det som om, at du har rigtig mange tanker lige nu, og at du på en måde prøver at kigge på dit liv udefra. Det tror jeg er rigtig sundt engang imellem, da man kan få øjnene op for hvilke ting, man værdsætter her i livet, og hvordan man har det. Du lyder til at være en pige, der har rigtig meget på hjerte, og det er så fint du skriver herind og får luftet dine tanker.
Hvor er det skønt, at du har fundet en fyr som du er så glad for. Det lyder som om, at du er helt vildt forelsket, og det er virkelig en helt særlig tilstand som du befinder dig i. Den er skyld i, at du har lyst til at være sammen med M hele tiden, og at du aldrig har prøvet at savne nogen lige så meget før. Når man er forelsket, sker der en masse ting oppe i hjernen, som gør at vores følelser til den vi er forelsket i er så stærke og altoverskyggende, at det kan virke helt skørt. Måske er det derfor, at du netop nu føler, at du har 1000 tanker og har svært ved at overskue de sidste dage inden I flytter til Canada og du kommer tæt på M. Men du skal vide, at det altså er helt naturligt at have det sådan med den man er forelsket i. Derfor er det svært for mig at give dig nogle råd til hvordan du ikke skal savne ham så meget, da det på en måde hører med til det at være forelsket. Så selvom det også er rigtig hårdt at savne, så prøv at nyde den her tid, for forelskelse varer ikke evigt.
Du spørger også, hvordan du kan blive mere lykkelig og tilfreds med det du har. Jeg tænker at alle de ting man har altså som du fx nævner macbook og modetøj ikke nødvendigvis er med til at afgøre om man er lykkelig eller ej. Jeg tror i højere grad det handler om den følelse man har indeni. Her er det vigtigt at man ved man har en gensidig kærlighed til andre mennesker, og nogle der står en rigtig nær. Her nævner du selv din familie og især dine yngre søskende, som jeg kan høre at du er utrolig glad for. Men selvom man egentligt synes, at man er heldig og ikke mangler noget som helst, kan man godt stadig nogle gange have en følelse af, at det hele kan blive bedre, eller man kan nogle gange føle sig nede, eller bare have en dårlig dag. Det er helt normalt, og slet ikke noget man skal skamme sig over, da livet byder på op og nedture og det gør at vi ikke hele tiden kan gå rundt med det største smil på læben. Det vil faktisk være mere underligt hvis vi var glade konstant, for måske det også er nedture der gør os endnu mere glade når det hele så bare kører på skinner - fordi vi har prøvet begge dele. Når man når din alder, er det også rigtig naturligt, at man begynder at tænke lidt mere over livet, både ens eget liv men også hvad der sker ude i verden. Men det kan nogle gange hjælpe at fokusere på alt det positive i livet - og det synes jeg faktisk også at det lyder som om, at du er god til. Det her med at du savner M så meget, kan måske også komme til at fylde så meget, at det påvirker dit humør. Du kan prøve at se om det er muligt for dig at se det som en gave fremfor en sorg, at du er i en situation hvor du holder så meget af et andet menneske - det er en helt unik følelse. Derudover synes jeg, at det er et rigtigt godt citat din mor og far har lært dig. Det er nemlig så vigtigt også at give noget af sig selv, og mærke glæden ved at give noget til andre, om det så er et varmt knus, et opmuntrende ord eller noget helt andet.
Jeg tænker på, om du mon har snakket med nogle om alle de her tanker du går med. Måske det kunne være rart fx at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Så kan de sikkert bekræfte dig i, at de også kender til nogle af de samme tanker og følelser som du går med. Det kan måske også være rigtig rart at få snakket om alt det nye og spændende der nu skal ske når I flytter til Canada, selvom du mest af alt bare glæder dig. Hvis du har lyst kunne det også være en mulighed for dig, at begynde at skrive dagbog. Både fordi det virker som om, at du har rigtig mange tanker og følelser om alle de ting, der sker lige nu og livet generelt. Men også fordi at det for nogle kan give en form for ro indeni, når alle følelser og tanker bliver skrevet ned. Det kan især også være rart, når der sker en masse nye ting i livet, som der snart gør for dig. Det kan måske også være en tid, som er dejlig for dig at se tilbage på og læse om senere i livet.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med kærligheden og livet i Canada. Tilsidst tusind tak for alt dit ros til Cyberhus. Du skal vide du altid er velkommen til at skrive igen her i brevkassen eller i vores chatrådgivning.
Bedste hilsner
Annika