det hele er bare for meget lige nu!!!
brevkassespørgsmål af
Briar
17 år
hej igen cb
jeg er 17 år og hedder Briar, jeg har for noget tid siden skrevet et indlæg som hedder argh har virkelig brug for hjælp eller sådan noget så hvis du/i læser det først tror jeg i vil fordtå dette meget bedre. Lige nu er jeg på vej hjem fra skole og det var min sidste skole dag i Danmark, for i nat tager vi til lufthavnen og derfra flyver vi til Toronto. Så det betyder at jeg lige har sagt farvel til mine venner og det er så sindsygt hårdt (græder lige nu) det er nok det sværeste i mit liv også bare det der med at man kan skype med dem men i Toronto er de 5 timer bagud Danmark så nogle gange bliver det lidt svært med skole osv. jeg aner ikke hvordan jeg skal komme over det her for det vil aldrig blive det samme igen uanset hvad. Også bare stemningen her hjemme ligenu sidder min lillesøster A og skyper med sin bedste veninde og de græder, min anden lillesøster B sidder også og græder, min far sidder og sorterer de sidste papir ark osv. og forbereder sig på sit nye job stadig advokat, og min mor sidder og snakker med hendes nye model bureau i Canada, også sidder jeg her og skriver det her sammentidig mens jeg skriver med en af mine rigtig gode drenge venner fra DK. Men det hele er bare så svært for kan ikke forstille mig at om ca. 10 timer er jeg i flyet på vej til Toronto det hele er så surrealistisk, at om et døgn er jeg i min by den by jeg boede i intil jeg var 12 jeg er blevet født der, selvom jeg selv har været på ferie der og sådan noget (også for at besøge M self) så bliver det bare så mega mærkeligt. Hele min verden bliver bare vendt på hoved og kan bare ikke forberede mig mentalt på det, for kan ikke vente med at se M igen, men sammentidig er det bare ikke der mine tanker er lige nu det eneste jeg kan tænke på er mine venner, bedsteforældre, vores hus og bare generalt DK. Hvordan kan det være så svært så hårdt at sige farvel, hvorfor kan jeg ikke bare sige til migselv tak for alt men det er slut nu og det er jo ikke fordi jeg aldrig vil se mine venner igen men ved ikke hvor lang tid der går før at jeg kommer til DK igen. igen har jeg lånt mail adressen fra en af mine gode veninder. Men tak fordi i ville lytte til mig og forhåblig hjælpe mig når det hele bare er for meget.... Kærlighed fra Briar <3

Svar:
Kære du,
Jeg kan altså godt forstå, at det hele føles overvældende og svært lige nu. Det er et stort spring at skulle flytte og have et liv et helt andet sted, væk fra det du kender. Men heldigvis lyder det som om, at der også er rigtig mange gode ting for dig, ved at flytte til Canada.
Det er altid hårdt at sige farvel, til nogle som man holder helt vildt meget af, og har svært ved at se hvordan man skal undvære i sit liv. Men heldigvis er det bare et tegn på, at du har en masse gode venner, og en dejlig familie som du holder rigtig meget af. Derfor er det også helt naturligt, at det gør det svært at rejse fra dem. Men måske du kan tænke på det, som om det er på gensyn frem for farvel. For selvom du kommer til at bo i Canada, kan I heldigvis holde kontakten ved lige, og fx snakke sammen over skype - jeg er sikker på at I nok skal finde ud af det selvom der er en tidsforskel.
Selvom du har et stort kendskab til Canada i forvejen, forstår jeg virkelig godt at det er uvirkeligt at du nu skal bo der igen. Det er en kæmpe omvæltning i dit liv, og på en måde starten på en ny periode. Forandring og en ny situation kan være så forvirrende, fordi der er så meget uforudsigelighed forbundet med det. Fordi hvordan bliver dit liv og din hverdag nu i Canada? Det er ikke helt til at vide på forhånd, selvom du måske alligevel har en fornemmelse af nogle ting. Det er også en stor mundfuld, fordi du både skal starte i ny skole, bo i et andet land, have en anden omgangskreds osv. Så jeg tænker faktisk, at det ville være underligt hvis det ikke var hårdt og svært at overskue engang i mellem. For de fleste mennesker, kan have det svært med store forandringer, selvom det også er en naturlig del af livet. Det lyder som om, at du er fyldt op af en masse tanker, bekymringer og forventninger. Måske det kunne være rart for dig, at skrive nogle af alle de her tanker ned, fx i en dagbog. På den måde kan du komme af med alt du går med, og få et større overblik over, hvad det er der fylder mest for dig. Samtidigt kan det måske være rart for dig om nogle år, at se tilbage på den her periode i dit liv, hvor dig og din familie flyttede.
Når I er i Canada, kan det hele måske til tider blive ved med at være overvældende, og jeg tænker at det måske kan være rart, at det er noget du snakker med nogle om. Din mor, far og søskende, deler måske nogle af de samme tanker og bekymringer som dig, så måske det kunne være helt oplagt, at I kan dele alle de her tanker I familien. Brug hinanden og snak med hinanden når det hele er overvældende, det kan være så rart, at komme af med alt det der fylder, måske særligt til nogle der er tæt på og som du er tryg ved. Når du bliver ramt af at det hele er svært, kan det måske også være en hjælp at prøve at fokusere på de positive ting, der er forbundet med flytningen, fx at du igen kan bruge tid med M.
Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste, og håber at du finder dig til rette i det nye liv. Selvom det er svært, kan du prøve at se om det er muligt for dig at være tålmodig - alt forandring tager tid at vænne sig til, men jeg tror på at det hele nok skal gå.
De bedste hilsner
Annika