det er urimeligt!:(
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
jeg ved godt at forældre self. har lov til at vide hva deres barn render og foretager sig. men synes ik det er okay at fx min mor hun ringer til alle samtlige numre som står på telefon regningen fra min mobil, for at finde ud af hvem jeg har snakket med? - siden.. ehh 6 klasse (går i 9. nu )har jeg snakket med en fra jylland/ jeg er selv fra lolland, og hun gik fuldstændigt psykisk amok på mig over at jeg snakked med en jeg ik havde mødt? og det var for ca et halvt år siden:s? ka i give mig nogle råd på hvordan jeg ka "berolige" min mor om at folk som chatter ikke er pædofile mænd:s? :( for jeg ska på efterskole her efter sommer, og er så begyndt at chatte med nogle som bor i området omkring skolen, men er bange for at sku ringe til dem:s eller hvis de ringer til mig og hun hører jeg snakker med nogen at hun så bare flipper ud igen:(? jeg vil ha lov til at snakke med folk på min egen alder som faktisk er gode venner!!:( hun forstår ik at ungdommen har ændret sig!:( lever som en indespæret pige som bare blir nedbrudt mere og mere:(

Svar:
Hej med dig,
Det er godt at høre, at du er begyndt at snakke med nogen, der kommer derfra, hvor du skal flytte til. Det kan være rart at kende nogen i forvejen.
Når det er sagt, er det vigtigt, at du selv er opmærksom på, hvad og hvor meget du skal oplyse, når du chatter med fremmede på nettet. Hvis du på et tidspunkt skal mødes med personen, er det vigtigt, at du har en voksen med, som du stoler på. Når det er første gang man mødes, er det helt OK at have en voksen med. - Det er vigtigt, uanset hvor irriterende det kan være!
For at berolige din mor tror jeg det kunne være en god idé, hvis du spørger hende, hvad hun er bekymret for, når du snakker med fremmede. I kan fx snakke om, hvad der er klogt at oplyse til en helt fremmed, inden man lærer dem at kende. Hvis I snakker sammen om hvordan og hvem du snakker med, kan din mor måske se at du faktisk tager nogle gode forholdsregler når du snakker på nettet. Få eventuelt råd i vores brevkasse "Cyberskolen - bliv sikker på nettet".
Venlig hilsen,
André