Denne her gang kan det virkelig gå galt..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Mit spørgsmål handler ikke om mig selv, men derimod om min veninde, som jeg er meget bekymret for.. Hun har altid været omringet af drenge og i de sidste tre år har hun aldrig været single i mere end en måned. Jeg tror, at hun har virkelig brug for at have en kæreste som en form for bekræftelse, for hun har tidligere haft anoreksi og har cuttet, selvom hun er langt ovre det nu. Lige for tiden kommer hun sammen med en dreng fra Århus, X, som hun overhovedet ikke er forelsket i - han er lidt ældre end hende og hun er faktisk bange for, at han voldtager hende næste gang, de er sammen. Mens hun har været kæreste med X har hun mødt en 17-årig dreng, Y, som hun er faldet pladask for. I starten var jeg rigtig glad for, at hun var forelsket i Y, for han lød som en, der var fuldstændig rigtig for hende.
Men da vi sov sammen ringede hun og snakkede med ham, og jeg fandt ud af, at Y's far havde slået ham, da han var lille. Denne adfærd er åbenbart smittet af på Y, for der er ingen tvivl om, at hvis nogen sårede min veninde, ville han straks banke personen sønder og sammen. Min veninde ser det som en stor fordel og hun roser ham til skyerne fordi at "Han vil altid beskytte mig". Men jeg er bare bange for, at hvis min veninde sårede ham, som hun tit har gjort ved fyre, ville hun altså også blive banket .. Dette sagde jeg til hende, men hun svarede blot: "Så må jeg tage de slag, der kommer."
Så jeg har to enorme problemer/bekymringer .. Hvordan får jeg hende til at komme ud af forholdet med X så hurtigt som muligt? For hun nægter nemlig at slå op med ham, og hun vil ikke forklare mig hvorfor. Men jeg kan se, at der aldrig vil komme noget godt ud af det forhold og jeg ville ikke kunne leve med det, hvis X på nogen måde skadede hende.
Hvordan får jeg hende til at indse, at Y er rigtig dårligt selvskab for hende? - Og at hun helst skulle holde sig så langt væk fra ham som overholvedet muligt .. Eller er det bare mig, der bekymrer mig for meget? Håber virkelig I kan hjælpe mig.. Hilsen K

Svar:
Kære K
Mange tak for dit brev. Du skriver, at du er bekymret for din veninde på grund af de fyre, hun falder for. Det lyder til, at dine bekymringer er begrundede, og det er rigtig godt, at du derfor handler på dem. Jeg tror, at du er en god veninde at have.
Desværre er det bare ikke nemt at hjælpe dem, der ikke vil hjælpes, eller ikke kan se, at de har brug for hjælp. Og jeg tror, at du måske kan ende med at din veninde bliver sur på dig, hvis du presser hende for meget. På den anden side er det også en alvorlig sag, hvis hun er i fare for at blive udsat for vold. Da du taler om cutting og anoreksi, kan lyde som om at det er en del af hendes måde at være på. Jeg mener, at nogle mennesker som har det dårligt med sig selv, gør risikable ting, selvom de ved at det er dårligt for dem.
Men det er en større mundfuld en du som veninde kan ordne. Jeg tror, at det bedste du kan gøre, er at være der for din veninde, og måske på det rigtige tidspunkt vil hun lytte til dig, men det kræver, at hun er klar først. Men samtidig skal du holde fast i dine synspunkter, sådan at hun kan se, at du virkelig er bekymret. Jeg vil også foreslå, at du prøver at spørge en voksen som du kender godt til råds. Måske en, der også kender din veninde. Du kan overveje, om det vil være en god ide, at opmuntre din veninde til også at snakke med en voksen. Ikke kun fordi hun har en kæreste der måske vil slå hende. Men fordi at hun lyder til at være en pige, som kan få det bedre, hvis hun får lidt hjælp.
Men du skal ikke presse hende, og du skal huske på, at det ikke er dit ansvar, hvad hun vælger at gøre. det kan være rigtig hårdt at stå på sidelinjen, når en man holder af, er på vej ud i problemer, men det er kun dem selv, der kan vende om. Og når det sker, er det guld værd, at der står en god veninde klar med åbne arme.
Hilsen Julie