Den trælse pige.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Det er sådan at min gamle skole kun gik til og med en bestemt klasse. Så skulle jo flytte Skole her efter sommerferien. Det var også rigtigt fint jeg kom i klasse med nogle jeg kender og kan lide. Men det er så sådan at der er en pige som har gået på vores fodboldhold. Hun går i den klasse som jeg går i nu. Jeg har aldrig rigtig kunnet lide hende, jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor. Måske hendes måde at være på. Men det kan også være lige meget. Nu er det bare sådan at hun er begyndt at hænge totalt op af mig, og det er rigtig irriternde. Vi plejer sådan at være 5 piger der går sammen, men det går jo aledig op når man skal være 2 & 2. Så det er blevet sådan at de andre altid har aftalt inden eller altid når det inden. De andre piger er måske også lidt bedre venner så de tænker jeg nok klarer den tror keg. Så hænger jeg på hende pigen jeg bare ikke kan døje. Hun er klods op og ned af mig. Hun følger efter mig, og spørger mig hele tiden om vi skal arbejde sammen. Og sådan som jeg nu er har jeg svært ved at sige nej, og så kommer jeg faktisk grædende hjem fra skole pga. At jeg altid skal hænge på hende, og hun får mig længere væk fra mine normale venner.
Det skal lige siges at der også er andre piger i klassen, men de har altid aftalt og den snakker jeg heller ikke så godt med. Det skal også lige siges at jeg ikke mobber/snakker grimt til hende.
så det jeg gerne vil have hjælp til hvad jeg kan gøre? Og jeg føler mig ond fordi jeg ikke kan lide hende. Men tænker så alligevel at man ikke er indrette sådan at man kan lide alle.

Svar:
Hej med dig
Det kan faktisk være rigtig svært at have veninder og klassekammerater og få det hele til at gå op, så der ikke er nogle, der bliver kede af det og alle er glade og tilfredse, inklusiv en selv. I dit brev kan jeg høre, at du ikke er helt okay, og jeg forstår godt at det er en svær situation som du er i.
Du skriver, at du ikke bryder dig om den måde som den her pige er på, men at I alligevel altid ender sammen når I skal være to og to i skolen, fordi de andre piger allerede har valgt at være sammen med hinanden. Jeg kan godt forstå, at det må være træls for dig, at du føler at hun hænger på dig og hele tiden gerne vil være sammen med dig, når du ikke har lyst. Du skriver også, at du ikke kan sige, nej, og at det derfor ender med at du kommer grædende hjem fra skole. Jeg synes, at det virker som om, at du er en pige med et godt hjerte, da du holder dig selv fra at tale grimt til hende, selvom du ikke har så meget lyst til at være sammen med hende - og det tænker jeg er rigtig vigtigt at holde fast i. Du lyder også som en pige der reflekterer meget over tingene, og jeg kan mærke på dig at du ikke har lyst til at den her pige skal blive ked af det, og du beskytter hende måske endda lidt. Det synes jeg også er rigtig flot, men det skal selvfølgelig ikke fylde så meget, så du selv bliver ked af det. Derfor tænker jeg, at du har brug for noget hjælp til den her situation.
For det første tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at snakke med din klasselærer om det hele. Det virker nemlig som om at der er nogle forskellige grupper i klassen, som det kunne være godt, at din lærer bliver lidt mere opmærksom på. Jeg tænker nemlig, at hun har en stor del af ansvaret for hvordan I har det når I er i skole. Hun skal være med til at sørge for at I alle har det godt. Jeg tænker fx at det kunne være en ide, hvis det fx i en periode var din lærer, som valgte hvem I skulle arbejde sammen med når I skal lave noget to og to, da han/hun så kan sørge for, at alle jer piger måske bliver blandet lidt mere. Din lærer skal selvfølgelig ikke sige at det er på grund af dig, men for at få lidt nye strukturer i klassen. På den måde kunne du måske lære nogle af de andre piger lidt bedre at kende, ligesom hende pigen som du er træt af, også kunne prøve at snakke med nogle andre end dig.
Jeg tror også, at det måske kunne være rigtig rart for dig at snakke med enten din mor eller far om det, hvis du ikke allerede har gjort det. Det kan nemlig virkelig være en stor lettelse, at snakke med ens nærmeste om nogle af de ting, der gør dig ked af det. Derudover tænker jeg også, at det måske kunne hjælpe at snakke med pigen om det, selvom det måske er lidt grænseoverskridende for dig. Du kunne fx sige til hende, at du ikke synes at I altid behøves at arbejde sammen og gå sammen, da du også gerne vil snakke mere med nogle af de andre piger, og samtidigt opfordre hende til også at prøve at snakke med nogle andre, så I begge to prøver at udvide venindegruppen.
På det du skriver, synes jeg virkelig det lyder som om, at den her pige ser rigtig meget op til dig og er utrolig glad for, at du er i klassen sammen med hende. Så selvom det måske kan være rigtig svært for dig at se, når du mest af alt synes hun er træls, tror jeg du skal se hendes søgen efter dig som et kæmpe stort kompliment. Du skriver også, at du ikke mobber eller taler grimt til hende, og det lyder du bestemt heller ikke som en der kunne finde på. Men tror du måske, at der er andre, der har mobbet hende eller behandlet hende dårligt? Hvis der er det, er det måske nyt for hende, at være sammen med en der behandler hende, sådan som du gør. Du kan betragte dig selv som et rigtig godt eksempel, som andre måske kunne lære noget af. Du skriver, at du føler dig ond fordi du ikke kan lide hende, og det skal du virkelig ikke. For som du selv skriver, er det bare ikke alle mennesker som man har lige god kemi med. Men du kan måske prøve at tænke lidt mere specifikt over, hvad der helt konkret gør, at du ikke bryder dig om hende? Og derefter se om du kan prøve at acceptere det, og derefter udvide dit syn på hende. Blive klar over, at hun rummer mere end den del, der irriterer dig hos hende. Nogle gange kan det nemlig være hjælpsomt at se på andre personer i et større perspektiv.
Hvis du har lyst, er du altid velkommen til at skrive til os igen, enten her i brevkassen eller i vores chat, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe. Jeg håber at det hele med pigerne i skolen snart bliver bedre for dig.
Mange hilsner
Annika