Den rigtige alder ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Er det normalt at éns krop og sind ikke altid følges ad ? Jeg kom ret tideligt i puberteten (jeg var 10 år), og alle forventede jo så måske at jeg ville blive hurtig voksen tror jeg nok ... Men det skete ikke rigtigt, og det er først nu her inden for det sidste års tid at jeg begynder at føle mig mere moden.. Jeg har først fået en løsrivelsestrang fra mine forældre da jeg var 18 - 19 år. Er det for sent ? Jeg har også for det meste været lidt ensom og tilfreds med min nære families selskab. Men nu har jeg fundet lidt venner, så jeg har fået øjnene op for at der findes andre verdener end ved mine forældre og sådan.. Jeg har Aspergers Syndrom, ved ikke om det har noget med det at gøre. Jeg er tilfreds nok og det er rart endelig at have lidt jævnaldrende bekendtskaber, men synes bare mine former for "teenagefølelser" er kommet lidt sent i forhold til det andet udvikling .. ? Hilsen JS

Svar:
Kære JS
Tak for dit spørgsmål - som jeg faktisk tror er relevant for rigtig mange unge mennesker.
Når vores kroppe udvikler sig, er det langt fra i samme tempo, som oppe i vores hoveder. Så det er helt normalt at krop og sind ikke altid følges ad. Og det er helt naturligt at det kan virke forvirrende, og at man måske kan føle sig anderledes, og måske endda lidt "forkert" ift. andre på ens alder. Men der er heldigvis ikke noget der er rigtigt eller forkert.
Det allervigtigste er at du følger dit eget tempo, lytter til hvad du selv har lyst til, og at du er glad for at være der hvor du er. Og det lyder det til at du er :)
Der er en grund til at der ikke findes nogen facit-liste, for hvornår man som teenager, er klar til det ene og hvornår man er klar til det andet. Og det er fordi at det er meget meget forskelligt. Så nej, det er ikke for sent at du som 18-19 årig følte dig klar til at rykke dig lidt væk fra dine forældre.
I alle faser af vores liv, er mennesker forskellige, og vi bevæger os i forskellige retninger, i forskellige tempi.
Så nyd at du er der hvor du er, og at du tilsyneladende har en god familie, og nu også nogle venner, der udvikler dig i den retning du føler er rigtig for dig :)
De bedste hilsener
Stine