Den her søde pige
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa.
Jeg er en dreng på 16 som har mødt den her virkelig søde pige, jeg synes virkelig hun er sød. Men altså hvordan fortæller jeg hende det uden at det lyder seksuelt? Det skal lige siges jeg har skrevet med hende i knap 1 mdr, og vil ikke ødelægge dette forhold, da jeg aldrig har haft det sådan før med en pige. Hvad gør jeg??

Svar:
Hej med dig
Hvor lyder det dejligt at du har mødt en sød pige. Det kan være sådan en rar følelse at have fundet en, som man er glad for. Samtidig kan det være svært at finde ud ad, hvordan man får fortalt om sine følelser. Det er du bestemt ikke den eneste, som har oplevet.
Du skriver, at du ikke har lyst til at ødelægge forholdet til pigen, og det er helt forståeligt. Det svære ved sådan en situation er, at det kan være hårdt at skulle holde følelserne inde. Det er altså helt naturligt at have lyst til at fortælle det, men samtidig være nervøs for at ødelægge det gode forhold, man har fået opbygget. Jeg vil anbefale dig at være åben og ærlig overfor hende. På den måde finder du ud af, hvordan hun har det og kan komme videre derfra. Det lyder som om, du selv tænker det samme. Men derfor kan det være rigtig grænseoverskridende at skulle tage den snak, og det er helt naturligt at blive nervøs og bange. Når man skal fortælle det er forskelligt, hvad der fungerer bedst for folk. Nogle kan lide at sidde overfor hinanden og snakke, andre kan bedst lide at gå ture, så man ikke skal kigge den anden i øjnene, og andre igen synes bedst om at sidde et sted, hvor der er mørkt omkring en. Du skriver, at det er en, som du har skrevet med, og dermed kan det være, at det ikke kan lade sig gøre at mødes fysisk for at snakke. Så kan man f.eks. ringe eller skype eller skrive om det. Der er fordele og ulemper ved det hele, og derfor handler det rigtig meget om at mærke godt efter, hvad der fungerer bedst for dig.
Du nævner, at du ikke har lyst til at det lyder seksuelt, når du siger det til hende. Når du skriver det, så fornemmer jeg, at du gerne vil give udtryk for, at du kan lide hende som person. Og det er rigtig flot, at du gerne vil understrege, at det ikke kun handler om sex. Jeg tænker, at du f.eks. kan sætte dig og skrive ned, hvad du godt kan lide ved hende, inden jeres snak. Du vil sikkert opleve, at det ikke kun er seksuelle ting, du får skrevet ned, men også personlige ting. Under jeres snak kan du evt vælge at vise hende listen eller fortælle hende nogle af tingene. Du kan også overveje at skrive stikord til samtalen ned, sådan at du ikke glemmer noget af det, du vil sige. Det er der nogle, der synes er rart. Men igen handler det rigtig meget om at mærke efter, hvordan du har det med de forskellige ting. Sådan en snak skal helst være så rar for dig, som muligt. Hvis du føler, at du har brug for støtte undervejs, eller har brug for at snakke med noget, så kan du evt. tage fat i en kammerat og fortælle ham om din situation. Det kan være dejligt at have nogen at læsse af på og som kan se tingene fra en anden vinkel. Måske kan han også give dig tips undervejs.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med samtalen, og jeg håber at det bliver en god oplevelse for jer begge to. Du er altid velkommen til at sende flere bleve herind, hvis du har brug for det - vi vil gerne hjælpe og give gode råd.
De bedste hilsner og tanker fra Mai