Den forelskede pige M.M.
brevkassespørgsmål af
Bliver kaldt mulle
13 år
Hej jeg har et problem vis man kan sige det sådan alså jeg har en kæreste og han er jeg rigtigt vild med men kan stadig også li min ex meget og ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre jeg flipper ud ver gang min ex ser på mig så hvad skal jeg gøre:((

Svar:
Hej Mulle
Jeg tror mange kender til det her med at være "fanget" mellem to man holder rigtig meget af. Særligt det her med en eks og en ny kæreste.
En eks er jo én man har været rigtig tæt på, og holdt rigtig meget af, og den følelse behøver ikke nødvendigvis at forsvinde helt bare fordi man ikke længere er kærester. Nogle gange kan det måske endda være at følelserne igen bliver stærke når man går fra hinanden og kommer lidt på afstand af hinanden.
Når man ikke længere er sammen hele tiden bliver man måske opmærksom på hvad det var som var særlig godt ved eksen, og måske kommer man til at savne de gode sider ved eksen. Nogle gange kan man også hurtigt komme til at glemme de årsager der var til at man faktisk valgte at gå fra hinanden.
Nu ved jeg ikke om det var dig eller din eks der gjorde det forbi, men måske skal du prøve at tænke tilbage på hvad det var for nogle ting der gjorde at I ikke længere er sammen. For som sagt er det nok meget naturligt at man kan savne de gode sider, men det er selvfølgelig også vigtigt at huske alt det der ikke fungerede.
Nogle gange er det heller ikke nødvendigvis ekskæresten selv man "flipper ud over". Nogle gange kan det også være den følelse af forelskelse, man kan mindes man havde da man var sammen med sin eks, som man bliver mindet om.
Nu ved jeg ikke hvor lang tid det er siden, du og din eks gik fra hinanden. Men følelser for en eks kan tage lang lang tid om at forsvinde.
Så prøv at tænke over om de følelser du har i forhold til din eks er noget der er så stærkt, at du skal gøre noget ved det. Det er som sagt helt naturligt at have følelser for en eks, og det behøver ikke betyde at man egentlig har lyst til at være sammen igen eller at man ikke holder af sin nye kæreste.
Men hvis følelsen ikke går væk eller hvis den ligefrem begynder at føle endnu stærke for din eks, bør du nok overveje om din kæreste og dig er det rigtige par.
Mange hilsner
Niels-Christian