Den evige nørd
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har gået på efterskole det sidste år her, og det har været rigtig skønt. Har fået tre-fire rigtig gode venner, som jeg er virkelig glad for. Men jeg hører altid folk snakke om, hvor fantastisk deres efterskole-år var - det bedste år i deres liv. Og sådan har jeg det overhovedet ikke. Jeg har altid været lidt af en nørd, og jeg har altid haft problemer med at snakke med nye mennesker. Det viste sig tydeligt, da jeg startede på efterskolen. Jeg blev med det samme udelukket fra "det store fællesskab" og blev en del af den lille "nørd"-gruppe, som har hinanden, men som ikke rigtig er en del af det rigtige efterskoleliv. Jeg synes, at det er rigtig trist, at jeg føler, at jeg har fået så lidt ud af mit efterskoleår. Alle taler om det der store, sociale fællesskab, som jeg aldrig har oplevet. Og jeg ved bare ikke, hvad jeg kan gøre for, at det ikke ender på samme måde, når jeg starter på gymnasiet. Jeg er en meget genert person, selvom jeg er blevet meget mere udadvendt i løbet af det sidste år. Og jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre, for at komme ud af den onde cirkel (jeg var også en nørd i folkeskolen) og blive en del af fællesskabet? Og så vil jeg virkelig gerne lære at sætte pris på mit efterskoleår, men jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal gøre det. Lige nu føler jeg bare, at jeg vil have det overstået, så jeg kan starte forfra på gymnasiet... Er det ikke trist?

Svar:
Hej med dig :)
Det er rigtig fedt, at du skriver ind til brevkassen. Man kan af og til føle, at man sidder fast, og så er det godt at tale om det.
Jeg har forstået, at du først og fremmest gerne vil have svar på, hvordan du bliver en del af fællesskabet, når du starter i gymnasiet. Det findes der desværre ikke nogen simpel formel for :) Når man kommer ind i en ny gruppe, er det ret tilfældigt, om man klikker med de andre eller ej. Det vigtigste er, at du stoler på dig selv og er stolt af, hvem du er. Hvis der er nogle, du ikke føler, du passer sammen med, skal du ikke prøve at ændre på dig selv for at blive ligesom dem - der vil altid være nogle andre, du passer bedre sammen med.
Dermed er det ikke sagt, at du skal prøve at undgå alle dem, der ikke falder i din smag. Af og til må man bøje sig lidt for at få flere venner. Når man har fordomme, bliver de lettere bekræftet, end hvis man er åben. Hvis du f.eks. stempler en pige som en "dum blondine", kan hun mærke, at du ser sådan på hende, og så begynder hun måske at opføre sig som en "dum blondine" overfor dig. Derfor gælder det om at være åben og prøve at snakke med mange forskellige typer. Derudover er det en god idé at deltage i så mange sociale aktiviteter så muligt. Dog skal du stadig føle dig godt tilpas med det, du laver.
I gymnasiet er eleverne oftest lidt mere modne og måske også lidt mere "nørdede" end i folkeskolen, og jeg tror der vil være nogle, du bliver gode venner med. Det kan være meget forskelligt, hvordan en klasse bliver "delt op", og det er ikke altid det bedste at være en del af det store fællesskab - hvis der er et. Hvis man har det godt med de personer, man er sammen med, behøver man ikke de andre. Det kan være at nogen i "det store fællesskab" har det dårligere end dem uden for fællesskabet, fordi de måske føler, at de ikke er dem selv - eller at de hele tiden skal leve op til de andres krav. Det vigtigste er er gå med nogle personer, man har det godt med.
Det er også godt at lave noget ved siden af gymnasiet - arbejde, sport eller fritidsinteresser. Der kan du måske finde nogle andre venner, og på den måde er du ikke 100% afhængig af, hvordan du har det med klassen.
Det er langt fra alle, der har "det bedste år i deres liv" på efterskolen. Nogle folk siger det måske bare, fordi det er sådan noget alle siger. Jeg synes, du skal være rigtig glad for de venner, du har fået. Du starter også med at skrive, at det var skønt - og havde du det ikke også sjovt med de venner? Det kan sagtens være, at I havde det lige så godt eller bedre end nogle af personerne i "fællesskabet". Og at de personer bare får det til at lyde som om, de havde det fantastisk. Hvis du har fået nogle rigtig gode venner, vil du sætte pris på det senere i livet :)
Desuden får du mange chancer for at opleve "den bedste tid i dit liv". For nogen er det i gymnasiet, for andre på højskole og for andre på deres uddannelse eller job bagefter. På et eller andet tidspunkt, skal du nok komme til at befinde dig i et fællesskab, hvor du har det godt.
Du virker i øvrigt som en klog pige, og det er mit indtryk, at der bliver sat mere pris på klogskab i gymnasiet. Så vil folk gerne være i gruppe med dig ;)
Håber, du kunne bruge mine råd.
Venlig hilsen
Mette