De svarer ikke..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har snakket rigtig meget med to drenge over skype, den ene bor i USA og den anden i Canada.. Vi har snakket super megeti den sidste uge og de er SÅ søde!! Men nu svarer hverken den ene eller den anden.. og selvfølgelig kan de bare have travlt.. men det der irriterer mig mest er at jeg bruger tid på at logge på min cmputer for at se om de har skrevet, og sidder og skriver en besked, sletter den, skriver den igen, redigerer den, sletter den, skriver igen, ændrer og bliver ved.. Jeg kender ikke engang de har fyre.. Jeg føler jeg er blevet obsessed med dem.. Hvorfor opfører jeg mig sådan? Jeg kender dem ikke? Og har ligesom bare snakket med dem for at få tiden til at gå, men nu vil jeg faktisk bruge min tid på dem.. Og skal til USA i efterårsferien, og han bor tæt på der hvor vi skal hen, og vi har snakket for sjov om at han kunne komme og hilse på, og vi kunne sige hej, og i dag tog jeg mig selv i at tjekke mulighederne og hvornår han kunne komme osv. Jeg føler jeg bruger for meget tid, på nogle folk jeg ikke kender og som egentlig ikke burde betyde noget for mig. De fylder vidst alt for meget, men det er ubevidst.. :(

Svar:
Hej
Det virker til at du er glad for at have kontakt til og skrive med de to drenge selvom de ikke svarer og du vil gerne møde dem. Det er vigtigt at være opmærksom på at man som enhver anden ting man foretager sig på nettet og specielt sociale medier, kan komme ud for at sidde og skrive med folk som man ikke kender og aldrig har mødt ansigt til ansigt. Du skriver også at du ikke kender og aldrig har mødt de to drenge. Da det er nemt og muligt at ændre sin identitet på nettet/sociale medier, er der en risiko for at man sidder og skriver med en der ikke er den han skriver og/eller viser sig at være i virkeligheden. Det kan for eksempel være i forhold til navn, alder, land osv. Når det er sagt er det ikke ensbetydende med at alle lyver og ændrer på deres identitet på nettet. Det kan også være at de to drenge du skriver med, netop ikke hører til den føromtalte gruppe af personer der skjuler deres rigtige identitet på nettet.
Uanset hvad er det vigtigt at man prøver at gøre sig nogle tanker om hvad man egentligt vil med kontakten med den fremmede. Er det for at, som du skriver at få tiden til at gå og ikke mere, eller er det mere seriøst som at starte et forhold til personen over nettet og dermed også møde vedkommende ansigt til ansigt? Det synes jeg du skal tage tid til at tænke over.
Jeg synes det er vigtigt at du også snakker med en voksen om det før du, hvis du vil, beslutter dig for at møde en af de to drenge som bor i USA. Du kan snakke med en eller begge dine forældre alt efter hvem du føler du kan dele den slags med. Du kan fortælle dem om de to drenge og at du overvejer at møde den ene i USA når I engang skal på ferie. Dine forældre kan på den måde hjælpe dig ved at give dig råd og snakke med dig med dig om de fordele og ulemper der kan være i at skrive og have kontakt til fremmede bag en skærm og når man beslutter sig for at møde dem i virkeligheden. En eller begge af dine forældre kan bedre hjælpe dig hvis du senere skulle få brug for hjælp, når de kender til sagen og forholdene og har snakket med dig om det. De får mulighed for at være mere opmærksomme i forhold til hvis du i fremtiden skulle ende i samme situation.
Du kan også hvis du vil, skrive til vores chat her og få yderligere hjælp og svar på spørgsmål du ellers kan støde på nu eller i fremtiden.
Held og lykke.
De kærligste hilsner
Lima