Dating
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg er en pige på 13 år og jeg er forelsket
i en dreng fra min skole og
jeg vil gerne gå på date med ham
men jeg bang for han siger nej hvad skal jeg gør?

Svar:
Hej med dig
Det lyder dejligt, at du er blevet forelsket! Det er en skøn tid med sommerfugle i maven og man er lidt mere glad og har lidt mere energi end man normalt har.
Jeg kan godt forstå du er bekymret for at han afviser dig hvis du spørger ham om han vil med på date. Det tror jeg de fleste ville være. Det er aldrig sjovt at få et nej fra den man gerne vil på date med.
Man kan aldrig vide hvad den anden vil sige hvis ikke man spørger og det kræver derfor meget mod at spørge om det. Jeg tror mange vil synes det var rigtig sejt og modigt hvis du spurgte ham. Det tror jeg også han ville synes. Man skal bare gør det klart for sig selv at det ikke er sikkert at han siger ja.
Nu skriver du ikke noget om, om I snakker, skriver eller chatter sammen, men hvis ikke I gør så kunne du måske starte med det. Du kunne skrive noget helt neutralt til ham for at se om han virker interesseret. Hvis du allerede skriver/snakker med ham, så kan du måske læse/høre/mærke om han er interesseret. Det kan være svært at vide om den anden er interesseret, især fordi det bliver vist på så mange forskellige måde. Nogle viser det ved at svare hurtigt på de beskeder man sender, andre ved at smile meget når man ser hinanden, andre igen ved noget helt tredje. Måske du kan mærke om han viser interesse for dig?
Du kan også prøve at spørge om han vil med i biografen eller med på en gåtur uden at det lyder som en date. På den måde så får du tid med ham alene, og det bliver samtidig mindre pinligt hvis han siger nej, fordi du ikke har afsløret, at du er interesseret i ham som mere end din ven. Det kan dog desværre godt gøre, at han så ikke finder ud af, at du er forelsket  i ham mens i er sammen, fordi han tror I bare er sammen som venner.
Det kan også være du har en god veninde eller en god ven som du kan snakke med om det? Venner og veninder er tit rigtig gode til at lytte og give gode råd, som du måske kan bruge. Det kan også være de har prøvet at invitere ud på date, så du kan høre hvordan de gjorde? Det kan uanset hvad være rart at snakke med sine venner og veninder om de ting man tænker meget over.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål!
Rigtig meget held og lykke med det!
Med venlig hilsen Astrid