Damn
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hellow. Jeg er en pige på 14 år - 15 om ikke ret mange dage - som er ved at blive forelsket endnu en gang. Kun ved at blive det, for jeg kender ham virkelig ikke ret godt. Men der er ingen problemer i det, ud over hans alder. Han er 21 år. Jeg så ham til et marked, og han var sammen med 2 jeg kendte. Lidt efter markedet var slut, fik jeg så at vide, at han havde spurgt til mig; hvem jeg var, hvad jeg hed, og om de kendte mig. De havde svaret på det hele, men han er skide genert, og turde ikke gå hen og snakke til mig, sagde de .. Ved ikke om det er lidt sært, når han er 21 ? Hmm .. Men altså jeg fandt ham på Facebook og skrev til ham. Vi skrev sammen i 2 uger eller sådan noget, og så inviterede han mig hjem til ham og jeg syntes det lød skønt ! Men jeg turde ikke fortælle mine forældre, at jeg skulle besøge en på 21 .. Har tænkt mig at fortælle dem det, men ikke endnu, så jeg sagde til min mor, at jeg og min veninde tog op til en anden veninde. Det var også helt fint. Jeg tog rent faktisk en veninde med, for helt dum er jeg heller ikke, men det var også okay med ham. Da vi ankom tog han pænt imod os, og vi havde en hyggelig aften, ham, jeg, min veninde og en af hans venner. Lige inden vi smuttede igen - ca. klokken 2 om natten - kyssede jeg ham. Jeg var meeeeeega glad resten af natten, især da han skrev. Han havde også haft en hyggelig aften og han glædede sig til at se mig igen. Det hele lyder jo meget godt, men jeg kender ham som sagt virkelig ikke ret godt, og er ikke sikker på, om han bare er ude efter lidt på den dumme. Hvad mener du ? Det skal nok lige siges, at han skriver til mig, som om jeg var ligeså gammel som han, og det kan godt være sådan lidt halv-perverse ting, og det generer mig ikke, han er jo bare en dreng, men sådan er han slet ikke i virkeligheden. Håber du kan hjælpe.

Svar:
Hej pige på snart 15 år.
Det er jo en skøn følelse, når man kan mærke man er ved at blive forelsket. Jeg kan godt forstå du tænker over hvad det betyder og hvad han egentlig vil. Jeg vil gerne fortælle hvad jeg synes og give dig nogle råd du måske kan bruge med på vejen.
Først vil jeg sige at man sagtens kan være genert selvom man er 21 år. Jeg kan dog ikke lade være at tænke over om han måske ikke gik hen til dig, fordi han måske synes du var lidt for ung. Der er jo en aldersforskel og den betyder meget, selvom det måske ikke føles sådan. Det vil jeg lige komme tilbage til senere.
Jeg synes det virker til at du tænker en del over hvad der skal ske og hvordan det kan lade sig gøre. Det er kun godt. men du har jo så også dine tvivl omkring hvad han er ude på - jeg synes det er rigtig godt du også har den tanke med dig. For det er jo muligt at han kun er ude på at få noget på den dumme. Men det kan også være at han er vild med dig og oprigtigt gerne vil lære dig at kende.
Det er helt normalt at en ung pige kan blive forelsket i en ældre fyr, men der er nogle ting du skal gøre op med dig selv og mærke efter om du er klar til. Vil du gerne blive forelsket og have ham som kæreste? Eller er det blot en flirt? En fyr på 21år er højst sandsynligt klar til et seksuelt forhold og han har måske allerede en masse erfaring. Selvom du synes at de halvperverse sms er okay, så skal du føle dig klar til at besvare dem og måske føle du er klar til sex IRL også. Det er vigtigt du kender dine grænser. Du må gerne sige fra. Det er ikke lovligt at han har sex med dig, når du er under 15 år, på grund af den seksuelle lavalder. Men selvom du snart fylder 15 år, så er der stadig stor aldersforskel og han skal respektere at du ikke er lige så gammel som ham.
Jeg synes du skal fortælle dine forældre at du gerne vil date en fyr, som er 21 år. På den måde kan du spørge om du må invitere ham hjem til dig også kan det føles mere trygt og du vil kunne mærke om han vil noget seriøst med dig. Ofte vil fyre ikke møde eller besøge en pige ved hendes forældre, hvis han kun er ude på at få noget på den dumme. Det er sådan at dine forældre kan bestemme hvem du må se indtil du er 18 år, så det er ikke en god ide at lyve overfor dem.
Så mine råd til dig er at: prøv om du kan finde ud af hvor seriøs han er omkring hvad der skal ske imellem jer og hvad du selv gerne vil. Og så skal dine forældre involveres - det er vigtigt, så de ved hvad der sker og kan give deres accept.
Hvis du ikke synes det besvarer dine spørgsmål eller der er kommet flere til, så er du velkommen til at skrive igen eller kigge forbi chatten, som har åben fra 14-19, mandag til torsdag. I chatten kan du snakke anonymt med en voksen. Du kan komme til chatten ved at trykke her.
Sommerhilsner
Bibi