Dårlig samvittighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg står i denne situation, at jeg har fundet en sød fyr, der vil gøre stort set alt, men han er bare ikke den flotteste fisk i havet. Jeg ved godt det meste kommer indefra, men det ydre har også en betydning for mig i forhold til, hvis vi skal have samleje. Vi har haft noget i 3 ugers tid nu..
Her den anden dag, var jeg så sammen med en god ven, og kunne med det samme mærke at jeg tændte på ham, hvilket også endte med samleje - det er ikke første gang. Men vi vil aldrig kunne komme til at fungere som et par. Vi er egentlig bare venner med fordele. Selvom vi er blevet enige om, det bør stoppe, så sker det bare ikke.
Nu har jeg så meget dårlig samvittighed over for fyren jeg har noget med!
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre, jeg synes som sådan jeg har "pligt" til at fortælle ham det.
Hilsen en meget trist kvinde.

Svar:
Hej med dig
Som du selv skriver, så har personligheden rigtig stor betydning for hvem vi har lyst til at være kæreste med. Det lyder som om du har fundet en dejlig og sød fyr, hvis personlighed du godt kan lide. Men vi bestemmer jo desværre ikke selv hvem vi tænder på. Det kan komme ud af det blå efter lang tids venskab eller det kan opstå ved et pludseligt møde, hvor man bare ikke er i tvivl. Jeg kan desværre ikke svare på om du på sigt vil kunne ændre mening om din fyr og tænde på ham, men muligheden er der bestemt, hvis du har lyst til at give det en chance.
At du har været sammen med din ven, tænker jeg, kan være et tegn på manglende interesse for din nye flirt? Men da han lyder til, at være en rigtig god fyr, synes jeg dog du skal overveje om han ikke skal have en reel chance hos dig. Så hvis du kan mærke, at du har lyst til at give fyren en chance, vil det være mest fair over for ham, at du stopper med at være sammen med din ven i den periode. På den måde tror jeg også, at du forvirrer dig selv mindre og bedre kan mærke om han er en fyr du har lyst til at ses med igen og igen. Det kan være du oplever nye sider at fyren, som du endnu ikke har set, men som tiltaler dig og betyder meget for dig i et forhold. På den måde kan det være overvejelser om udseendet bliver gjort til skamme og bliver helt ubetydelige. Det kan også være du finder ud af du ikke er vild med ham, men du finder kun ud af det ved at afprøve det. Jeg tænker du kan stille dig selv det spørgsmål; "Ville jeg være misundelig hvis min nye flirt fandt en anden kæreste? eller vil jeg fortryde det, hvis jeg dropper ham?" På den måde kan du måske få en indikation af dine følelser for ham og hvad du har lyst til.
Jeg forstår godt, at du har dårlig samvittighed over for fyren, da du har været sammen med din ven. Selvom det umiddelbart mest moralsk korrekte svar ville være, at du selvfølgelig skal fortælle ham det og være ærlig, er det alligevel svært for mig at afgøre om du skal fortælle din nye flirt om det, der er sket. Så jeg vil komme med to på perspektiver på det. Ud fra dit spørgsmål lyder du ikke overvældende vild med din nye flirt og du lyder måske endda som om du er tæt på at afvise ham. Hvis det er tilfældet, står du med valget: Skal jeg give ham en chance eller stoppe kontakten. Så hvis du vælger, at give det en chance, kan du vælge at se på det sådan, at hvis du bliver glad for ham inden for eksempelvis de næste 2-3 uger eller hvad du vurderer, så fortæl ham det der. For da i kun har haft noget i 3 uger og det derfor er meget nyt, synes jeg ikke tidspunktet er det rette til at fortælle ham, at du har været sammen med din ven. Jeg tænker ikke umiddelbart det vil skabe gode betingelser for jeres nye bekendtskab. Hvis du slet ikke kan se bort fra det og synes det er meget forkert, bliver du for din egen skyld nødt til at fortælle ham det. Grunden til at jeg foreslår dette er, da jeg også har i mine overvejelser, at du kommer til at såre fyren ved at fortælle det. Så hvis du ikke har meget tiltro til at at fortsætter med at ses, ser jeg ingen grund til at du sårer ham uden grund.
Det andet perspektiv på svaret er følgende:Hvis du faktisk føler i allerede er kommet tæt på hinanden, at du reelt HAR lyst til at give din nye flirt en chance og at du føler det med tiden kunne blive til noget, synes jeg du skal fortællle ham det. Det lyder også som om det vil lette dit hjerte og på den måde starter du ud med at være meget ærlig. Et træk som er beundringsværdigt, selvom det sandsynligvis også vil gøre ondt på ham.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen Maria