Cyberworld!

brevkassespørgsmål

Cyberworld!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Cyberhus!;) Elektroniske dimsersom tv, mobil, computer, spillemaskiner o.s.v. kan have mange fordele, men jeg synes bare at folk bruger ALT for lang tid i deres liv ved at sidde med computeren på låret og tjekke Facebook eller lignende. Nogen siger de ikke kan leve uden...Hvordan mon fremtiden ser ud om 100 år. Er livet så bare et elektronisk spil!?:( Nogen gange ville jeg ønske at jeg var født for 50 år siden...Det virker så meget lettere når man ser filmklip og sådan fra 70'erne og 80'erne, og når mine forældre fortæller om deres fortid lyder den så spændende og fantastisk! De boede smuttede bare lige ned på gaden for at lege med Søren eller Mette eller hvad man nu hed dengang...Men kan det virkelig passe at alting var bedre dengang!? Og kan elektronikken overtage livet...?

Svar:

Hejsa.

Jeg kan godt forstå, at du synes det kan virke overvældende med al den fokus på elektronikkens indflydelse i dagligdagen. Og jeg er helt enig i, at der er nogle mennesker som bruger al for meget tid på facebook, sms'er, tv-serier osv...

Når det så er sagt, tænker jeg at der er flere ting du kan gøre, for at du i hvert fald ikke bruger al din tid med disse ting. Du kan vælge at slette din facebook-profil, så er der en tidsrøver mindre, men samtidig vil du miste det fællesskab, som du har på facebook. Hvis det er for drastisk, kunne du vælge kun at logge på to gange om ugen eller hvad du nu synes er passende. Du kan også slukke mobilen af og til, eller lade den blive hjemme, hvis du er sammen med nogle venner. På den måde, kan du selv være med til at prioritere hvor meget indflydelse elektronikken skal have i dit liv.

Du skriver at alt virkede mere simpelt for år tilbage. Jeg kan sagtens se hvad du mener, men jeg tror samtidig at det er vigtigt at huske på, at livet ikke var en dans på røde roser, fordi det var mere simpelt i forhold til elektronik. Der har også været tanker og problemer, som har fyldt for datidens teenagere, selvom tiden var en anden.

Jeg er sikker på at de fleste unge mennesker har overhørt  ældre generationer fortælle hvor fantastisk simpelt det var uden internet osv. i deres ungdomsår. Og prøv så at se på den generation i dag, - der er rigtig mange der har mobiler og bruger internettet dagligt, hvilket må være tegn på, at de ikke har noget imod udviklingen.

Så jeg synes du har ret i, at elektronikken fylder meget. Men du kan også selv være med til at bestemme hvor meget det skal fylde for dig.

Jeg håber du fik noget ud af mit svar.

Venlig hilsen

Nina