Crush problemer
brevkassespørgsmål af
Camilla
13 år
Hej brevkasse.
jeg er en pige på 13 år. jeg flyttede skole for to måneder siden. Lige siden har jeg kigget efter en dreng i 8. klasse (går selv i 7.), og han er MEGA lækker. Jeg har godt kunne lide ham inden jeg startede, fordi jeg vidste hvem han var. Han har en kæreste og hun er pæn, og det er et problem for mig. Han ar aldrig snakket til mig, men vi får øjenkontakt hver gang vi går forbi hinanden. mit dilema er: hvad skal jeg gøre for at han kommer til at snakke med mig? Tror i på at jeg har en chance? Og hvordan skal jeg få ham til at lægge mere mærke til mig?
Knuz den knuste pige

Svar:
Hej med dig
Det er altid dejligt at være vild med nogen, og altid rigtig træls når de er vilde med nogle andre. Og sådan lyder det lidt at det er, sådan som du beskriver det i dit brev. Ham som du er vild med, har en kæreste, og jeg tænker ikke at du skal være den der får dem til at slå op. Når det så er sagt, så er der intet galt i at du gerne vil snakke mere med ham - og hvis han så ender med at blive vild med dig og slå op med sin kæreste, så er det hans eget valg. Men lige nu har han valgt den kæreste han har, og det må du respektere. For at komme til at snakke med ham, kan du prøve lidt forskellige ting. Først og fremmest er det altid en god idé at finde ud af hvad han interesserer sig for. Stil spørgsmål og lyt til det han siger. Du kan også prøve at sætte dig ind i de ting han godt kan lide, så du også selv kan snakke med hvis han f.eks. tit snakker om et bestemt computerspil eller noget i tv. Du kan også prøve at snakke mere med ham i skolen om de ting I laver der. I den forbindelse vil jeg anbefale dig at lære hans kæreste at kende også - måske er hun rigtig sød (og ikke et problem). Jeg tænker også at du kan få ham til at lægge mærke til dig, ved at være glad og ved at snakke meget med de andre - måske med hans venner. Hvis I allerede får øjenkontakt, så kan det være en idé at sige hej når det sker. Det kan jo være at det åbner op for en samtale, hvor du så kan spørge mere ind til ham.
Du kan også prøve at skrive til ham på de sociale medier, men jeg tænker at du skal have en grund til at skrive. Måske er det fordi at der er sket noget i skolen som du gerne vil vide mere om, måske er det fordi du har brug for hans råd om noget (helst noget han ved noget om). Start ud med at sende en venneanmodning og se hvad der sker. Måske er det nok til at han begynder at lægge mere mærke til dig.
Du spørger om du har en chance med ham, og det kan jeg desværre ikke svare på. Lige nu tænker jeg at han er glad for sin kæreste, og at dine chancer nok ikke er så store. Hvis du kan lære ham bedre at kende og have modet til at snakke med ham, stille spørgsmål og lytte interesseret, så kan det godt være at du får en chance i fremtiden. Når det så er sagt, så kan det nogle gange være noget rod, hvis nu at hans kæreste bliver sur på dig, så gå langsomt frem. Du skal også huske at bare fordi at han er mega lækker, så kan det jo godt være at du finder ud af at han ikke er særlig interessant.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du også er velkommen i vores chats. I vores gruppechat kan du også spørge andre unge om hvad de tænker du kan gøre.
Venlig Hilsen
Signe