Crush?!

brevkassespørgsmål

Crush?!

brevkassespørgsmål af
Anne
14 år

Kære Cuberhus-læsere

Jeg er en pige på 14 år og har brug for hjælp med en dreng.

Problemet er at jeg tror han har et crush på mig men jeg har det ikke på samme måde med ham. Vi er rigtig gode venner og jeg vil ikke såre ham. Hvordan kan jeg sige det til ham uden at såre ham så meget?

Håber i kan hjælpe mig.

Svar:

Kære dig,

Det kan være svært når den ene part i et godt venskab får følelser for den anden, hvis det ikke er gengældt. Så jeg kan godt forstå du spørger, hvordan du kan undgå at såre din ven. Noget af det jeg bider mærke i at du skriver, er at du tror han har et crush på dig - du skriver ikke om det er noget du ved med sikkerhed eller, hvordan han evt. har vist det. Det er lidt vigtigt synes jeg ift., hvordan du kan håndtere dette. Men man kan sige at du i hvert fald har en klar fornemmelse af at han har et cruch på dig og at det påvirker dig i en grad, så du skriver herind.

Jeg vil råde dig til at tage en snak med din ven. I denne snak, synes jeg det er vigtigt du fortæller ham at du har en fornemmelse af at han lægger lidt mere i jeres forhold til hinanden end blot venskab. På den måde giver du ham en mulighed for at sige det, hvis det nu ikke er sådan han har det. Hvis det viser sig at du har ret i din fornemmelse og han er vild dig, så er du nødt til at fortælle ham at du ikke har det på samme måde, men at du holder af ham og er glad for jeres venskab. Det vil selvfølgelig ikke være så rart for ham at høre, men det bedste er at melde ærligt ud på en pæn og rolig måde.

Det der kan ske, hvis ikke ikke du snakker med ham, er at jeres venskab går i stykker. Det lyder måske lidt dramatisk, men når du har det som du har det, så kan der nemt komme til at ske det at du automatisk trækker dig mere og mere fra ham fordi du ikke ønsker det samme som ham. Når du fortæller at i er rigtig gode venner, så er det klart det bedste at tage snakken med ham. Der kan dog derefter godt komme en periode, hvor i ikke snakker så meget sammen eller det kan blive en smule akavet fordi i nu begge ved, hvordan han har det og at du altså ikke har det på samme måde. Hvis han bliver såret, skal han have tid til at få det godt igen. Men fordi i er rigtig gode venner, så skal i nok finde tilbage til det gode venskab i har nu. Det kan også være, der slet ikke bliver noget og at i begge blot bliver glade for at have fået talt sammen om tingene og kan fortsætte, hvor i slap. Vær dog forberedt på at det ændrer sig i en periode.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig. Alt det bedste til dig og din ven.

Bedste hilsener

Charlotte

Charlottes billede
Charlotte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål