Computermani? ._.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
HEJ! :-D Jeg hedder Rasmus og jeg har et SORT problem for mig og mine omgivelser... Jeg tro jeg lider af ''computermani'' Altså at jeg er ''afhængi'' af min computer/internette. Jeg er 13, Lever stort set 10-15 timer foran com. HVER DAG! Jeg er blevet afhængi af den efter jeg er kommet i puberteten... Jeg tro jeg har mistet en del venner.. Jeg er stadig venner med dem men kun i skolen. Min mor og lillesøster savner mig faktisk meget og min mor har en dag sagt at hun har det som om hun kun havede 1 barn D': (Der er mig og min lillesøster!) Jeg føler mig godt tilpas foran computeren: Sommentider kæreste (HUn bor langt væk - MSN), URL venner - Facebook,Habbo, Css samt Csz. MEN! når jeg ikke sidder foran computeren bryder min verden fuldstændig sammen! Jeg begynder og ryste fordi jeg skal have noget jeg kan side og trykke på (Har prøvet med Mange spille consoler INGEN VIRKER!) Har prøvet med mobil Men det er jo også lidt svært når jeg ikke har nummeret på mine ''venner''. Vis min mor fx sidder foran min com. så kan jeg gå helt amok over det.. Jeg Begynder og presse hende til at skynde sig så jeg kan komme hurtigt på igen og det samme med Lillesøster Og jeg kan virkelig blive sur når andre sidder og skriver på min com. og jeg ved det. Det første jeg gør når jeg kommer hjem er at tænde com. og der sidder jeg så til aftensmad også spiller jeg til jeg går i seng :P Jeg ved VIRKELIG IKKE hvad jeg skal gøre! Har et fritids job som avisbud men siger snart op af tidsfordriv... Jeg ved godt at vis jeg bliver ved på den her måde så bryder min verden sammen en dag og jeg intet har tilbage! D-: Jeg kunne skrive meget mere om mit ''forhold'' til min com. Men det er her syns jeg er besdt at skrive... SERIØST!!!! HJÆLP!!! MIG!!!! -Rasmus.

Svar:
Hej Rasmus
Det første jeg tænkte på, da jeg læste dit spørgsmål var... Hvor er det godt, at du kan mærke, at der er noget galt og at du spørger om hjælp til, hvad du skal gøre. Tænk hvis du ikke kunne mærke det, så er det jo umuligt at gøre noget ved. Så det er super, og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg er helt enig med dig i, at det er et stort problem for dig, og at du har brug for hjælp til at kunne lave en masse andre ting, end at leve gennem din computer. Som du selv skriver, så kan du miste dine venner, du kan blive ensom, og det kan blive svære og svære for dig at komme ud i virkeligheden og leve dit liv.
Du har også ret i, at man kan blive afhængig af computere, og jeg synes faktisk, at "computermani" er et meget godt ord, du beskriver det med.
Når man er blevet afhængig af noget, så er det meget svært at stoppe med selv. Når det begynder at ødelægge din hverdag, venskaber og hvordan du har det sammen med din familie, så har du brug for hjælp. Det er også vigtigt, at du får den rigtige hjælp og får den nu. For jo længere tid der går, jo sværere bliver det at stoppe.
Det første jeg synes du skal gøre er, at vise din mor dit spørgsmål og mit svar. Det er vigtigt, at din mor er klar over, hvordan du har det - at du faktisk er helt klar over, at det er blevet et problem for dig, som du gerne vil gøre noget ved.
Bagefter skal I sammen ringe til din læge og aftale en tid. Din læge vil tage en snak med dig og måske henvise dig til en psykolog, hvilket jeg tror vil være en rigtig god ide. Når man er afhængig af noget, kan det være en dårlig vane, eller være fordi der er noget andet, der er svært. Derfor føler du dig mest tryg ved computeren. Det kan være godt at få snakket om, men bagefter så handler det om, hvordan man så laver om på sin vane. Og det kan godt være svært, men det er noget psykologer er kanon gode til, og jeg tror det ville hjælpe dig rigtig meget.
Her til sidst vil jeg også anbefale dig chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen, som også ved en del om det her med at lave om på nogle dårlige vaner. Måske kunne det være rart for dig bare at få snakket det igennem med en helt anden voksen også.
Så igen lidt ros til dig, fordi du er opmærksom på, hvad der sker og fordi du tør gøre noget ved det. Du skal ud at have det sjovt med vennerne igen og det kan sagtens lade sig gøre. Du er godt på vej...
Venlig hilsen Rikke