Byen
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg er 17 år, og jeg har et spørgsmål omkring falsk ID. Hvis man nu kommer ind på et diskotek med falsk ID, og så pakker det væk. Så hvis politiet spørger, så viser man sit gyldige id og siger, at man er blevet lukket ind på det. Ville man så blive straffet? Og hvis man nu i første omgang var blevet lukket ind uden falsk id, ville man så blive straffet på nogen måde?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil i byen og have det sjovt med dine venner, og at du gerne vil undgå at blive straffet for det.
Som svar på dine spørgsmål kan jeg sige, at man kan ikke blive straffet for at være blevet lukket ind med et falskt ID eller for at være blevet lukket ind uden ID når man er under 18. Det der sker er, at man oftest bliver smidt ud af diskoteket hvis man bliver opdaget. Det man kan blive straffet for er, at man har falsk ID, f. eks. i form af en bøde. Derfor vil jeg stærkt fraråde at have et falsk ID og bruge det til at komme i byen.
Hvis et diskotek bliver taget i at have lukket mindreårige ind kan de blive straffet økonomisk med bøde. Ud over at det jo ikke er helt fair at andre bliver straffet for noget du har gjort, så skal du også være opmærksom på at en del diskoteker kører en ret hård linje overfor gæster der bryder reglerne på den ene eller den anden måde. Så hvis du er kommet ind med falsk ID og diskoteket bliver straffet for det vil der nok være en ret stor risiko for at du vil blive udelukket fra stedet for fremtiden. Nogle har regler om udelukkelse i flere år, så selvom der måske ikke sker det store i første omgang så kan konsekvensen altså være ret kedelige alligevel.
Jeg ved godt, at du nok tænker, at der er lang tid til, at du kan komme i byen og at man ikke gider at høre, at man bare skal vente, men jeg tror alligevel jeg vil huske dig på, at der er mange andre ting man kan når man er 17. Der er ungdomsfester på gymnasier, tekniske skoler og andre steder hvor man kan feste og have det sjovt med sine venner. Man kunne måske også holde en privat fest hvis man fik lov af sine forældre?
Jeg ved at du helt sikkert ikke er den eneste der bruger et falsk ID for at komme ind på de diskoteker og andre spillesteder. Men selv om det måske er noget mange gør så er det helt sikkert ikke noget jeg vil anbefale dig også at gøre. Måske ikke lige det svar du var på udkig efter, men jeg håber at du i hvert fald har fået svar på hvilke konsekvenser det kan have at gøre det.
Med venlig hilsen Astrid