Burde jeg se hvad der sker, eller droppe det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa. Jeg har i over et år nu, snakket lidt med en fyr, som jeg elsker rigtig højt. Dog, har vores "forhold" gået lidt i stå. Vi skændes egentlig ikke, men jeg føler vi er på 2 meget forskellige personer, og vil 2 meget forskellige ting. Her for nogle dage siden, mødte jeg denne her fyr, som er mere end et par år ældre end jeg. Og han er SÅ sød. Jeg føler jeg mødte ham på et tidspunkt i mit liv, hvor jeg måske ikke er helt klar til, at finde en "ny" at ses med - men at det så på et punkt er det helt rigtige tidspunkt. Jeg snakkede i telefon med ham igår i 2 timer, og vi har bare så meget at snakke om. Dog, er vi stadig ved at lære hinanden at kende. Men jeg føler, at jeg måske er ved at falde for ham - men samtidig føler jeg, at jeg burde stoppe mig selv? Han bor et stykke væk fra mig, men hvis det endelig er tror jeg ikke det ville være et problem. Jeg føler at ham og jeg er på det samme "niveau" i forhold til ham jeg har snakket med i over et år. Skal jeg springe ud i det, og se hvad det føre til, eller burde jeg lade vær?
Knus, Anonymia

Svar:
Hej med dig
Kærlighed og forelskelse er store ting, og det kan være så fantastisk og fortryllende, men samtidigt kan det også være rigtig svært at finde rundt i nogle gange.
På det du skriver, lyder det som om, at du står lidt og har valget mellem to fyre. Den ene, som du har snakket med i over et år, virker ikke til at være så interessant for dig længere. Det er helt naturligt nogle gange at opleve, at man får en anden rolle for hinanden, at man ikke længere er det samme sted som da man lærte hinanden at kende. Det kan også gøre, at man pludselig ikke har de samme følelser på trods af, at man stadig er vildt glade for hinanden. På det du skriver, har jeg ikke en helt klar fornemmelse af om I er kærester eller ej, men det lyder som om at I har været meget tætte. Derfor tænker jeg, at det er en god ide at overveje med dig selv om du skal afslutte det I har sammen, eller i hvert fald få en god snak om hvad det er I er for hinanden. Når man elsker hinanden, er der også to til at få følelser i klemme, hvis man ikke længere skal være sammen, og jeg tror derfor det ville være en rigtig god ide at åbne op og snakke sammen om jeres situation.
Den nye fyr du har mødt lyder som en der virkelig har gjort indtryk på dig. Det lyder som om, at han giver dig et sus i maven, selvom I ikke kender hinanden særlig godt endnu. Samtidigt skriver du, at du føler, at I er på samme "niveau", hvilket kan være en helt fantastisk oplevelse, da der ikke er noget bedre end at føle sig forstået og mærke en rigtig god kemi. På det du skriver, synes jeg det lyder som et spændende udgangspunkt for at lære hinanden bedre at kende. Du skriver også, at han er mere end bare et par år ældre end dig, men ikke hvor mange. Men hvis ikke du selv tænker, at det er et problem at han er ældre, tænker jeg heller ikke det er, jeg tror bare du skal mærke rigtig godt efter inde i dig selv i forhold til hvordan du har det med det. Derudover bor han et stykke væk fra dig, men hvis det viser sig at I bliver rigtig glade for hinanden, tror jeg ikke at afstanden vil komme i vejen for jer.
Jeg får en fornemmelse af, at du er ret splittet i forhold til om du skal bygge videre på noget med den nye fyr, eller ej. Du skriver, om du skal springe ud i det, eller om du burde lade være? Faktisk tror jeg, at du ved det allerbedst selv hvis du mærker hvordan det føles i din krop. Hvis den nye fyr er vildt interessant og spændende, samtidigt sød og nem at snakke med, tænker jeg at det ville være ærgerligt at bremse noget, fordi der måske er en del af dig der synes, at det er et dårligt tidspunkt. Kærlighed og forelskelse er ikke noget der kan planlægges, så det kan måske nogle gange føles som om det kommer på forkerte tidspunkter, men faktisk tror jeg ikke at tidspunket er afgørende, hvis der sker noget magisk mellem to mennesker. På den anden side skal du kun gøre noget du selv er 100% tryg ved. Det kunne måske også lige til at starte med, bare være en løsning at lære hinanden bedre at kende, så I har tid til at se hinanden lidt an, da du jo skriver at I stadig ikke kender hinanden særlig godt.
Et andet råd kunne være at prøve at snakke med en god veninde om din situation. Tit er det sådan at dem der kender en godt er gode til at komme med råd. Måske har hun selv erfaringer med at være i tvivl om man skulle sætte noget i gang med en fyr eller ej. Men mit allerbedste råd til dig er at mærke efter, gør det du brænder mest for - det der giver dig det største smil på læben samtidigt med at du er tro overfor dig selv.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og ønsker dig alt lykke på kærlighedens vej.
Mange hilsner fra
Annika