Bryster vokser ikke.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus.
jeg har et problem som er at, mine bryster vokser ikke. Jeg er nu 12 år, og de har været den samme størresle i et halvt år, tror jeg. de er mindre en en lille håndfuld. Har tænkt på at købe en bh, og ved bare den skal være størrelse 8-10 år. kan ikke engang passe en A70!! er meget øv over at de er så små..
Jeg har købt sådan nogle tynde små toppe. De er okay, men skal man sove med eller uden bh/top?
håber du kan hjælpe..:-)

Svar:
Hej
Der sker mange ting med ens krop når man kommer i puberteten og det kan være rigtig frustrerende og fylde meget i ens liv. Så jeg kan godt forstå du syntes det er øv, når du føler at dine bryster ikke vokser. Ud fra det du skriver, lyder det til at du både har bekymringer omkring størrelsen af dine bryster, men også omkring BH'er. Derfor vil jeg starte med at tage fat på det du skriver omkring dine bryster, hvor jeg efterfølgende vil komme ind på BH'er.
Når piger kommer i puberteten, kan det være meget forskellige hvornår ens bryster begynder at vokse og også hvor meget af gangen. Nogle piger har store bryster, mens andre har små. Ofte siger man, at det er ved en 10-11 års alderen at pigers bryster begynder at udvikle sig, men det betyder ikke at det altid er sådan. Det kan også sagtens være når man er ældre. Bryster vokser mest indtil man er ca. 15 år, derefter vokser de ikke så meget mere. Du skriver at du er 12 år, så derfor tænker jeg, at dine bryster stadig kan nå at vokse sig større. Hvis du har nogle dage hvor dine bryster er ømme og følsomme, kan det f.eks. være et tegn på at dine bryster vokser. Det er lidt ligesom når man har vokseværk, hvor man f.eks. kan få ondt i knæet.
I forhold til BH'er, kan jeg godt forstå hvis du syntes det kan være svært. Det er aldrig helt nemt at købe den første BH. Nogle gange kan det endda være lidt grænseoverskridende, fordi det kan føles lidt voksent. Der findes rigtig mange forskellige slags BH'er, så derfor kan det også være svært at finde ud af hvad man skal vælge. Selv når man bliver voksen kan det være svært at finde ud af hvilken størrelse og model man skal vælge, for at det passer bedst til en. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at du køber det, du syntes sidder bedst på dig og som du har det godt med at have på. Så tænker ikke at det gør noget, hvis det hedder en størrelse 8-10 år, hvis det er det der er pænest på dig lige nu. Du skriver at du ikke kan passe en BH i størrelse 70A. I nogle BH modeller, kan man finde størrelserne 65A eller 70AA og det kan være du måske kan passe sådan en størrelse. Nu ved jeg ikke om du har gjort dig tanker om, hvor du gerne vil købe en BH. Men et sted som f.eks. har rimeligt stort udvalg, til okay priser, er H&M, så det kan være du kan finde en BH i AA størrelse derinde. Ulempen ved H&M er, at ekspedienterne ikke altid kan hjælpe dig. Så hvis du gerne vil have hjælp fra en ekspedient, f.eks. til at finde ud af hvilken størrelse du skal have, vil det være bedre at tage i en undertøjs forretning. Du skriver ikke noget om dine familieforhold, men det kan være at du kan snakke med din mor om, at du har overvejet at købe en BH. Måske hun kan tage med dig ud at købe en og hjælpe dig med at finde en størrelse der passer til dig. Det kan også være du har nogle gode veninder, der kan hjælpe med at købe en. Måske nogle af dem allerede selv har købt BH'er, og derfor ved lidt om hvad der er godt at prøve.
Du spørger om man skal sove med eller uden BH/top. Det er meget forskellige fra person til person hvad man syntes er behageligt når man sover. Nogle vil helst sove med BH/top, mens andre syntes det er rarest uden. Der er nogle undersøgelser der mener, at det er bedst at sove uden BH om natten, især når man er under 20 år. De mener at det kan være med til at gøre huden omkring brysterne stærkere, når brysterne ikke får støtte i hele tiden, hvilket kan gøre at brysterne bedre kan holde sig selv oppe. Hvis du sover med BH, så er brysterne i hele tiden spændet op, og huden omkring brysterne bliver derfor hurtigere slap, hvilket kan gøre at man hurtigere får hænge bryster. Jeg ved ikke om undersøgelserne har ret, så derfor syntes jeg du skal gøre det du føler er mest behageligt for dig.
Hvis du har andre spørgsmål er du velkommen til at bruge vores gruppe chat, hvor der måske er andre unge der sidder med nogle af de samme spørgsmål som dig, eller som kan give dig nogle råd fra egne erfaringer ved køb af BH. Du kan også chatte med en voksen frivillig i 1 til 1 chat. Du kan finde de forskellige chat's her.
Jeg håber du fik noget ud at svaret og at du får en dejlig sommer.
Held og lykke med at købe din første BH.
Mvh. Ditte