Bryster!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hey Cyberhus
Jeg ved godt at den gennemsnitlige alder for at udvikle sig er 10-15år
Men jeg er begyndt at få bryster og jeg syntes de er ved at være store
jeg vil gerne bruge BH men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørge min mor.
For de er også begyndt at tage form og man kan også se min brystvorte igennem min bluse
Der er mange piger fra min klasse der bruger bh og jeg føler mig bare lidt udenfor når jeg ikke har en
jeg kan heller ikke ligge på maven og sove for så gør det ondt
Jeg vil gerne bruge BH fordi jeg syntes de er OK store og jeg syntes ikke det er pænt at de er så skæve
så jeg ville høre om hvordan jeg kan spørge min mor..
Mamge hilsner Signe

Svar:
Hej Signe.
Jeg kan godt forstå, at du skriver herind. Du befinder dig i en helt ny situation, da du er kommet i puberteten. Her er det helt naturligt, at der kan opstå en masse spørgsmål, og jeg synes, at dit spørgsmål er meget relevant. Når man kommer i puberteten, sker der rigtig mange ting med kroppen. Brysterne vokser, der kommer hårvækst, der kommer urenheder i huden, menstruation, og så er der også andre ting, der ændrer sig.
Du skriver, at ændringerne for dig er i forhold til dine bryster, som er begyndt at vokse. Jeg kan forstå på dig, at du gerne vil begynde at bruge BH, men at du ikke ved, hvordan du skal spørge din mor. Jeg vil først fortælle dig, at jeg godt kan forstå, at du gerne vil bruge BH. Når ens bryster begynder at vokse, kan de godt genere og være meget følsomme, og det kan være derfor, at du har ondt i dem. Så jeg tænker, at det er en god idé, at du spørger din mor, om du må begynde at bruge BH. Ved at bruge BH kan dine bryster få lidt "fred" ved at blive beskyttet fra bl.a. din bluse og andre genstande, som kan genere dit bryst.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært lige at vide, hvordan man skal spørge sin mor - måske fordi det også kan være lidt pinligt. I hvert fald er der flere unge, som føler, at de ting, der sker med kroppen i puberteten er lidt pinlige og derfor kan det være svært at snakke om. Men jeg tænker, at en idé kunne være, at du kan fortæller din mor det, du har skrevet til os - at du føler, at dine bryster er så store, at man kan se dem igennem blusen, og at du ikke synes, at det er pænt. Du kan måske også fortælle din mor, at du har ondt, og så kan I tale sammen om, hvad I kan gøre ved det. Jeg synes også, at det er i orden at fortælle din mor, at mange af de andre piger er begyndt at bruge BH, og du føler dig udenfor - det er der intet unormalt ved. Ved at fortælle din mor, at mange af de andre piger bruger det, kunne jeg forestille mig, at din mor måske bliver opmærksom på, at du er ved at være så gammel, at det er naturligt at begynde at bruge BH.
Jeg ved ikke, hvordan dit forhold er til din mor, men jeg tænker, at hvis du fortæller det, som du har skrevet til os, så ved hun, hvordan du har det. Måske har hun ikke været opmærksom på, at dine bryster er vokset, og derfor har hun ikke foreslået det. Så jeg mit bedste råd er, at sige fx "mor, jeg føler, at mine bryster er ved at blive så store, at de generer mig, og at man kan se dem igennem blusen, og derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig at bruge BH". Dette er bare et eksempel, men jeg tænker, at du kan sige noget i den retning.
Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej.
Venlig hilsen
Terese