Bliver snart skiftet ud..

brevkassespørgsmål

Bliver snart skiftet ud..

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 8 måneder siden

Øhm.. ja okay jeg skal starte i 7 efter sommer ferien og jeg har den her virkelig gode veninde vi er så gode veninder at vi kalder hinanden for søstre og det har vi gjordt i lang tid nu siden 2.klasse tror jeg men hun har mange flere venner end mig. Vi kan sige det sådan at jeg er pisse dårlig til at få venner og bare være åben overhoved er virkelig genert..men ja jeg fik så en sms fra hende i søndags at vi ikke kunne være sammen i denne her uge og vi havde planlagt fordi hun åbenbart skulle på ferie med sin bff til Frankrig! Hun skrev også at hun spurgte hende om hun ville med den dag hun skrev til mig og har fulgt med på deres my story på snapchat er bliver lidt misundelig på dem..alle mine venner siger ogs hun vil skifte mig ud i 7 og jeg ved ik havd jeg skal gøre! For gider ik blive enspænder igen eller mere end jeg er.. Hvad skal jeg gøre?!

Svar:

Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over situationen med din veninde og er usikker på, hvad du skal gøre. Det er aldrig rart at føle, at man ikke kan stole på sine venner og særligt at man ikke kan føle sig sikker på, om man fortsætter med at være venner.

Det lyder til, at du er rigtig glad for din veninde og det er også rigtig dejligt at have en god veninde, særligt en man har kendt i lang tid. Derfor kan jeg godt forstå, at du er ked af det over, at du ikke ved, om hun kan finde på at skifte dig ud. Det er også helt naturligt at blive lidt misundelig på sin veninde, når man ser at hun har det sjovt med andre. Det er blot et udtryk for, at du holder af din veninde og gerne vil have, at I også kan have det sjovt sammen. Men samtidig kan det også være svært at se, at ens veninde er lidt mere populær end en selv. Men som du også selv skriver, så er alle forskellige, og nogen mennesker har lidt lettere ved at falde i snak med andre og dermed også at få nye venner. Men det betyder ikke, at man er en bedre person end andre eller er en bedre ven. Jeg synes, at du skal snakke med din veninde om dine bekymringer over jeres venskab. Du kan fortælle din veninde, at du er rigtig glad for jeres venskab og vil blive ked af det, hvis det ikke kan fortsætte når i starter i skole igen. Men det er også vigtigt, at din veninde ikke opfatter det sådan, at hun ikke må have andre veninder end dig, blot at du ønsker at I fortsat skal være ligeså gode venner. Det er altid rart at få lidt bekræftelse fra sine venner, det er helt naturligt. Og det kan være rigtig sundt for jeres venskab, at I får en god snak sammen om hinanden. Selvom det godt kan være en lidt svær snak at skulle have, så er jeg sikker på, at du vil få det bedre bagefter, og på den måde får din veninde også mulighed for at fortælle dig, hvordan hun har det.
Derudover så kan det også være en idé, hvis du har mulighed for at være sammen med din veninde og med nogle af hendes veninder. På den måde kan du lære dem at kende, og det kan være at der er mulighed for at I alle kan være sammen fremover.

Selvom du er glad for din veninde, så er det også en god idé, at du sørger for at tilbringe tid med dine andre venner. Når man er lidt usikker på en anden person, så kan man let komme til at bruge for lang tid på at tænke over det, og blive mere ked af det. Og som du selv skriver, så er det med de sociale medier også lettere, at undersøge hvad hinanden laver og med hvem. Så det er en god idé at holde sig beskæftiget, og samtidig også at dyrke de venskaber, som du ellers har. Selvom det nogen gange kan være svært ikke at have så mange venner, så handler det ikke om hvor mange venner man har, men om de er gode og man har det godt sammen, og så kan det egentlig være ligegyldigt, hvor mange du har. Men det er da selvfølgelig altid rart at kende en del mennesker, så jeg kan godt forstå, hvis du frygter at blive ensom, hvis du ikke har din veninde. Du skal også vide, at det er helt naturligt at føle sig ensom, det er der mange på din alder der også gør. Der er desværre bare ikke mange der har lyst til at fortælle det, fordi der er mange der føler at det er flovt og lidt pinligt at sige det til andre. Men du er ikke den eneste.

Endelig vil jeg sige, at selvom man har været gode venner i mange år, så er det også vigtigt at blive ved med at lave ting sammen og få nye oplevelser. På den måde udvikler man sig sammen, og der er mindre sandsynlighed for at man vokser fra hinanden. Desværre sker det nogen gange, at man vokser fra sine gode veninder. Men hvis man arbejder for ens venskab, så er der en god mulighed for at man kan fortsætte med at være venner i mange år. Hvis du beslutter dig for at tage snakken med din veninde, men stadig synes at det er lidt svært, så kan jeg anbefale dig at prøve vores 1-1 chat, hvor der sidder voksne rådgivere, der altid er klar på at lytte og komme med nogle råd. Den kan du finde her. Ellers kan det også være en idé, at snakke med din mor eller en anden du føler dig tryg med om, hvordan du ellers kan gribe situationen an. Det kan være, at de også har nogle gode råd til dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål