Bliver holdt udenfor
brevkassespørgsmål af
den ensome pige
12 år
kære Cyberhus!
jeg er en pige på 12 snart 13 år, og går i klasse hvor vi er 18 i alt. alså 8 piger og 10 drenge. men der er bare det at der aldrig er nogle der vil være sammen med mig i frikvaterene, og jeg prøver alt hvad jeg kan får at være sammen med nogle, men der sker ikke noget. men i den anden klasse er der to af mine bedste veninder, men den ende overvejer at flytte skole begrund af mobning, og min anden kan bedst lide at være alene i frikvaterene. men når det er time vil dem fra min klasse en gang i mellem være sammen med mig. men kan ikke sige det til min lære for sidste år havde vi maget pigefnider, og det blev hun sur over og hun vil ikke have mere pigefnider. og ved ikke hvordan jeg skulle sige det til min mor eller far.
fra den ensome pige. :(

Svar:
Kære pige,
Hvor er det godt, du skriver ind. Det er ikke rart, når man ikke har nogen at være sammen med i skolen og i frikvartererne. Jeg synes, det er sejt af dig, at du skriver, at du har prøvet at gøre noget for at være sammen med nogen. Det er ikke alle, der prøver, så det er rigtig sejt af dig.
Jeg tænker, at du kunne prøve at finde en leg eller aktivitet, som du vil have andre med i. Det kunne være at hoppe i svingetov, spille fodbold, lege kronegemme eller andre ting, som du synes er sjove, hvor man skal være flere til det. Så kunne du spørge de andre, om de vil være med til det du laver. På den måde inviterer du de andre til at være sammen med dig, så det ikke er dig, der skal spørge, om du må være med.
Du skriver, at du ikke kan sige det til din lærer, fordi hun blev sur over pige-fnidder sidste år. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er rart at skulle fortælle hende, hvis du er bange for, at hun bliver sur. Jeg synes ikke, at det her lyder som pige-fnidder. Så måske kan hun godt forstå dig. Du skriver også, at dem i din klasse gerne vil være sammen med dig i timerne nogle gange, så måske kan det være en god idé, at din lærer gør opmærksom på, at du føler dig alene i frikvartererne.
Det kunne også være rigtig sejt, hvis du selv stillede dig op foran klassen og fortalte, at du faktisk føler dig ensom, når de andre ikke vil være sammen med dig.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde ud af, hvordan du kan sige det til din mor eller far. Det er helt op til dig selv, om du har lyst tll det, men tit er det godt, når ens forældre ved, hvordan man har det i skolen - også når man ikke har det så godt. Du kunne enten sige til dem, at du gerne vil tale med dem om noget, og så fortælle dem, at du ikke har det så godt i skolen, fordi de andre ikke vil være sammen med dig.
Hvis det kan virke for svært at sige det direkte til dem, så kan du også skrive et brev og lægge til dem. Nogle gange kan et brev gøre det lettere at snakke om noget, man synes er lidt svært. For når noget er skrevet ned, kan det føles som om, at det så er sagt og så kan man nogle gange bedre tale om det derfra.
Dine forældre vil sikkert også kunne hjælpe dig med, hvad du kan gøre, eller også kan de snakke med din lærer og gøre hende opmærksom på det.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og at du finder nogen, der gerne vil være sammen med dig. Det fortjener du! :)
De venligste hilsner,
Kathrine.