Blå Mandag

brevkassespørgsmål

Blå Mandag

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhus

På blå mandag skal vores klasse ind i København, hvorefter vi så selv kan vælge hvad vi vil lave. Jeg har bare et problem. Lige nu, er der kun en pige i klassen som jeg er meget sammen med og hun er meget stædig. Hun vil som den eneste ind i Tivoli og gå rundt derinde istedet for strøget. Siden der ikke er andre der vil med derind, føler jeg mig lidt tvunget til at tage med. Hun er typen der siger, at hun bare vil gå rundt derinde alene hvis ikke jeg tager med og jeg vil jo heller ikke have, at hun skal være alene. Jeg har i forvejen svært ved at sige nej til folk. Men hvis jeg skal derind, så skal jeg altså kun prøve 1-3 ting. Hvorimod hun allerede snakker om 100 forskellige forlystelser som vi skal prøve.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre i den her situation. Hvis jeg tager med hende, vil jeg ende med at kede mig helt vildt. Hvis jeg ikke tager med hende, vil hun gå rundt derinde alene og jeg vil få dårlig samvittighed. Har tænkt på, at det kunne være fair hvis vi bare var derinde lidt af dagen, og så brugte resten af dagen på strøget, men som sagt, er hun meget stædig, og jeg har svært ved at sige nej, så jeg frygter lidt, at så snart vi går derind, vil jeg have svært ved at få hende med ud igen.

Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig

Jeg forstår godt du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre og vil derfor hjælpe dig så godt som jeg kan, så I begge kan få en hyggelig dag. Først og fremmest synes jeg det er rigtig pænt af dig at du tænker både på din veninde i denne her sag, så du er indstillet på, at I skabe en god dag for jeg begge to. Det lyder til, at det er hende du helst vil være sammen med? og hvis det er tilfældet må i selvfølgelig skabe det bedste kompromis. Men er det helt udelukket, at du i stedet siger du går med nogle af de andre på Strøget? Det kan jeg ikke helt tyde i dit spørgsmål og vil i mit svar derfor fokusere på, hvordan du kan få snakket med din veninde om jeres dag.

Jeg tænker derfor, at dig og din veninde må tage en snak, hvor i begge fortæller jeres syn på dagen og hvad i har lyst til. Da det lyder til at I begge gerne vil være sammen den dag, virker det meget fair hvis i også laver noget af det i begge to kan lide. Så kan det være man går lidt på kompromis noget af dagen, men så længe man skiftes til det, tror jeg det kan fungere. Så jeg synes du skal foreslå I sætter jeg med en kop te og hygger jer, hvor du på en pæn måde kan fortælle din veninde, at du synes det er mest fair, hvis i laver noget af det i begge kan lide og fx både er i Tivolo og på Strøget, hvis det kunne være en mulighed ? Derfor håber jeg, at din veninde kan forstå, at du faktisk vil gøre rigtig meget for hendes skyld, som fx at tage med i Tivoli lidt. Og netop derfor er det også rimeligt, at hun tager med på Strøget eller laver noget af det, som du vil. På den måde kan i begge få jeres vilje.

Du skriver også, at du frygter, at så snart i går i Tivoli vil du kede dig, fordi hun så vil prøve meget mere end i har aftalt. Derfor tænker jeg det er vigtigt, at I du fortæller hende din bekymring og derudfra laver en helt klar aftale inden dagen.

Jeg håber at du kan bruge svaret og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål