Biseksuel? hvordan springer jeg ud?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
kære rådgiver.
Jeg begynder bare, for cirka et år siden, følte jeg at jeg var forelsket i en pige fra min klasse. jeg blev kæreste med hende, men jeg slog op allerede dagen efter fordi jeg slet ikke kunne få mig selv til at indrømme at jeg var forelsket i hende. nu har jeg mødt en pige der er biseksuel men un har en kæreste, jeg er meget forelsket i hende, men hvis jeg score hende på et tidspunkt, hvordan skal jeg så fortælle mine forældre at jeg er hendes kæreste? mine forældre kender hende, da min grankusines mormor er pigens farmor. og mine forældre syntes godt om hende. det skal siges at hun er 14, hun ved at jeg kan li hende og hun har skrevet at hvis hun var single ville hun ha prøvet at score mig.
har to spørgsmål:
1. hvad kan jeg gøre for at blive kæreste med hende eller for at klare tiden hvor hun er optaget?
2. hvordan skal jeg offentliggøre at jeg er biseksuel til min famile og venner?

Svar:
Hej med dig
Når man er på din alder, sker der mange ting i ens krop. Hormonerne raser rundt i kroppen. Det betyder, at kroppen udvikles fra en pigekrop til en voksen krop. I den periode begynder man helt naturligt at udforske sexverdenen og sin egen seksualitet. Det du spørger om her, er derfor en helt normal ting, da du nu er parat til at begynde at undersøge, hvad forelskelse og kærlighed er.
Det er idag blevet helt normalt at have et forhold til en person med samme køn som én selv. Det er helt normalt, at man vil prøve at undersøge, hvilke køn man er vilde med. Fra man er teenager og helt til man bliver voksen, kan man ikke sige med sikkerhed, om man er heteroseksuel, biseksuel eller homoseksuel. Derfor synes jeg heller ikke, at du behøver at fortælle din familie eller venner, at du er forelsket i en pige, medmindre du selvfølgelig brænder for at sige det. Det er helt i orden, at de ikke ved, at du er forelsket i en pige, og i stedet har det som din egen hemmelighed. Brænder du for at fortælle dem det, kan det være en god ide at fortælle det til hele familien på én gang eller vælge en person ud fx din mor, som du fortæller det til. Tør du ikke sige det direkte til dem, kan du altid skrive et brev, hvor du fortæller dem det.
Mit råd til dig er i stedet at bruge dine teenageår på at udforske din seksualitet. Når du aldrig rigtigt har været kærester med en pige, er det ikke sikkert, at du er biseksuel. Mange gange kan man sagtens få følelser for sine veninder eller andre piger og så forveksle de følelser med forelskelse, selvom man i virkeligheden, måske kun kan lide dem på venne-måden. Nogle gange kan ens fantasi -om at man kan lide at være sammen med en pige, også vise sig at være langt fra det man har lyst til i virkeligheden.
Jeg synes ikke, du skal gå og vente på, at hende pigen du kan lide, bliver single. Der er masser af andre søde piger og drenge, som du kan blive forelsket i. Om nogle år når du så har prøvet både at være sammen med piger og drenge, kan det ske, at du finder ud af at du er biseksuel, eller at du ikke er det.
Jeg håber du kunne bruge mine råd og tanker. Ha nu en dejlig sommer.
Venlig hilsen Mette