Biseksuel?

brevkassespørgsmål

Biseksuel?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg har et ret underligt, men for mig.. Stort problem. Jeg er en helt almindelig (sådan da) pige på 15 år, som er mega forelsket i en dreng. Vi har været sammen en gang ret trist, men det jo hvad det er. Men jeg har en underlig mistanke at jeg måske kunne være biseksuel, for jeg føler mig meget tiltrukket af et par af mine meget kønne veninder, og bliver lidt varm indeni når jeg ser en pige kysse en anden pige. jeg har været forelsket 3 gange og det var godt nok drenge, men jeg føler stadig på n måde at jeg også kan lide piger, tænker nogle gange på hvis jeg var sammen med en pige og hvordan det ville være, men hvad tror i/du? Please hjælp mig er meget bange for hvad jeg skal gøre og om jeg skal sige noget til mine veninder, er bange for de vil holde en stor afstand og være bange for jeg måske ville kunne lide dem.

Svar:

Hej,

Først vil jeg lige sige, at det slet ikke er et underligt problem, du har. Spørgsmål om seksualitet og tanker om hvorvidt man mon er normal eller ej fylder rigtig meget for de fleste teenagere. Og altså også tanker om, hvorvidt man mon er lesbisk eller homoseksuel eller biseksuel. Dine tanker og spørgsmål er altså noget, rigtig mange ville kunne nikke genkendende til. Du er altså ikke alene.

I teenageårene er man endnu i starten af sin seksualitet, og det er meget normalt at udforske forskellige ting og gøre sig en masse forestillinger om, hvad man tænder på, og hvad man ikke tænder på. Nogle afprøver bare tingene inde i hovedet, og nogle kaster sig ud i tingene i virkeligheden. Alt sammen er det en del af det at lære sin seksualitet at kende. At man gør sig tanker og bliver varm indeni af at se to piger kysse, betyder altså ikke nødvendigvis, at man er lesbisk eller biseksuel. Din seksualitet og ikke mindst din forståelse af den er stadig ved at udvikle sig. Du er altså stadig ved at lære dig selv at kende.

Det er også meget normalt at føle sig tiltrukket af sine veninder. Mange veninder er meget tætte og snakker og deler alting med hinanden. De følelser, man har for sine veninder, bliver nogle gange så stærke, at man også føler sig fysisk tiltrukket af dem. Man er på en måde næsten forelsket i hinanden. Som sagt behøves det ikke nødvendigvis at betyde, at man er lesbisk eller biseksuel.

Du skriver, at de gange, du har været forelsket, har det været i en dreng, og at du faktisk er forelsket i en dreng lige nu. Du skriver ikke så meget om den her dreng, og hvorfor I kun har været sammen en gang. Til gengæld skriver du, at du nogle gange tænker på, hvordan det ville føles at være sammen med en pige.

Hvordan det vil føles for dig at være sammen med en pige, og om du skulle prøve det, kan jeg desværre ikke svare dig på. Det kan kun du mærke, om du har lyst til at prøve på et tidspunkt.

Du skriver også, at du er i tvivl om, hvorvidt du skal fortælle dine veninder om de her ting, fordi du er bange for, at de så vil tage afstand til dig og måske komme til at tro, at du er vild med dem. Jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl. Nogle piger ville måske blive lidt nervøse, hvis du fortalte dem om dine fantasier om piger, mens andre ville forstå dig og have lyst til at være der for dig og snakke med dig om det.

Jeg synes, du skal vente og se tingene lidt an. Altså mærke efter hvor meget det her fylder hos dig, og om det føles som noget blivende. Hvis det er det, er det naturligt og en god idé at dele det med sine nærmeste veninder. Men jeg synes, du skal starte med at snakke med den eller de af dine veninder, som du ikke har mere end sædvanligt varme følelser for.

Indtil da synes jeg ikke, du skal gå alene med det her. Jeg ved ikke, om du har en voksen - din mor eller din far eller en god klasselærer - som du vil have lyst til at snakke med? Ellers synes jeg du skal prøve at skrive til os herinde i vores chatrådgivning. Her sidder nogle voksne, som er rigtig gode at snakke med, og det at få vendt det hele med en anden kan nogle gange hjælpe til med at få tingene til at falde lidt mere på plads. Chatten har åbent mandag til torsdag fra klokken 14-19.

Mange tanker, Trine