Big time dilemma

brevkassespørgsmål

Big time dilemma

brevkassespørgsmål af
Johanne
19 år

Hej Cyberhus - jeg skriver fordi, at jeg er så i tvivl om hvad jeg skal gøre!

Sagen er den, at jeg er begyndt at ha' noget med min venindes eks-kæreste. Vi er ikke rigtig veninder mere, idet, at vi sjældent ses (som i max 1 gang hver 2-måned) og der er bred konsensues blandt os om, at vi overhovedet ikke er så tætte mere og er vokset ret meget fra hinanden. Ham jeg så er begyndt at se, var en af min venindes første kærester, og jeg tror han betød en del for hende på daværende tidspunkt (det skal nævnes, at de slet ikke snakker sammen mere). Nu er der gået cirka tre år siden de var sammen, de har begge haft en masse forhold efterfølgende, og min veninde er endda i et forhold ligenu. Mit dilemma går nu ud på, om jeg skal fortælle min veninde, at mig og hendes ekskæreste ses, eller om det bare vil skabe mærkelig stemning, eftersom vi stortset næsten ikke ses mere. Jeg vil næsten føle det ville være for random bare at kontakte hende, for at fortælle hende det. Eller lade som om, at vi skulle ud at drikke kaffe etc. for bare, at kunne smide bomben. Men så igen på den anden side frygter jeg også bare, hvad der vil ske hvis hun fandt ud af det, på anden vis end ved at jeg fortalte hende det - selvom, at jeg jo egentlig ikke rigtig "har noget at miste", hun var bare en virkelig tæt veninde engang. Så det er helt klart et spørgsmål om min egen integritet, og så det faktum, at jeg ikke vil såre en person der har spillet en så stor rolle i mit liv.

Samtidig kan jeg slet ikke finde ud af/læse, hvordan hun ville have det med det hele. Arghh.. Har i ikke nogle gode råd?

Svar:

Kære dig,

Jeg kan se at du er reflekteret omkring dette. Jeg synes du tænker realistisk i forhold til, hvordan dit venskab til veninden er, og i forhold til venindens og eks-kærestens forhold, som går tre år tilbage. Samtidig viser du empati for din veninde selvom i ikke er tætte mere. Og selvom I ikke er tætte mere, så er det helt naturligt stadig at have den følelse du har - om du nu gør noget forkert overfor hende. Det kan der være delte meninger om, men min klare holding og besked til dig - du gør ikke noget forkert. Hvis hun var en af dine bedste veninder idag og hun ikke var kommet sig over sin eks, så ville jeg have rådet dig anderledes. Men du siger det selv - I ses sjældent, er ikke tætte mere og hun er ovenikøbet i et andet forhold.

Vi kan ikke altid kontrollere vores følelser og med din beskrivelse, synes jeg heller ikke der er nogen grund til at du gør det i denne situation. Jeg kan ikke læse, hvorvidt det er seriøst med ham fyren eller i blot ses lidt, men i forhold til din veninde, mener jeg faktisk ikke det gør nogen forskel. Jeg vil dog alligevel råde dig til at fortælle det til hende når i ses igen. Du behøver ikke ringe til hende med det samme og aftale en dag - lad det komme naturligt, som når I ellers aftaler at mødes. Grunden til at jeg trods alt synes du bør fortælle det, er at i fortsat ses engang imellem og det faktum at i har været så tætte engang. Som du selv skriver, så har du ikke lyst til at såre en, som har spillet en stor rolle i dit liv, og derfor mener jeg også at du bør være den, som fortæller det til hende. Stå ved dig selv og dine følelser for fyren, men vær ærlig - det vil udvise respkekt for din veninde.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig lidt på vej.

Bedste hilsener

Charlotte

Charlottes billede
Charlotte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål