Bumser +hævelser
brevkassespørgsmål af
Siffer
14 år
Hej
jeg er en pige på 14år der ikke kan holde ud at kigge på mig selv. Jeg har en masse bumser i panden og lidt færre på næsen. Det danner ligesom en trekant. Ikke nok med det kan mine bumser lige pludselig begynde at hæve mega meget op så det nærmest ligner en byld uden at være det. Det gør syyygt ondt og det føles som om der hele tiden er et tryk i mit hoved/pande.
ps. var til en læge første gang jeg fik en bums da den var så stor og hævet at HELE mit ansigt hævede op og jeg ikke kunne se på grund af af mine øjne var så hævet. (de sagde at de ikke kunne gøre noget og den ville gå væk af sig selv. Det gjorder den også, men først efter en uge eller deromkring).
Hvad skal jeg gøre for at fjerne mine urenheder/bumser/hævelser???

Svar:
Hej Siffer
De fleste unge oplever at have bumser, og disse forsvinder ganske rigtig af sig selv. For de fleste giver det derfor ikke menig at behandle bumserne, men hos nogle blive de så store og talrige at man vælger at starte en medicinsk behandling.
Man kalder tilstanden Akne (acne vulgaris på latin) og det kan inddeles i en let, en mild og en svær grad. Det skyldes som udgangspunkt inflammation (og ikke infektion) i hudens kirtler. I rigtig svære tilfælde kan der efterfølgende komme infektion i bumserne.
Det du selv kan gøre er at undgå at få for meget sol, undgå fede cremer og vaske dagligt med vand og sæbe (specielt make up skal vaskes af!)
Medicinsk behandling kan også komme på tale Dette kan være i form at creme, og hos ganske få kan det blive nødvendigt at give antibiotika.
Jeg synes at du skal få din egen læge til at henvise dig til en hudlæge (dermatolog) som kan hjælpe dig igang med den rette behandling.
Håber du an bruge mit svar
Venlig hilsen Simon