Bh - hjælp!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige på snart 15 år.
Jeg vil vildt gerne gå med bh med ved ikke hvordan jeg skal spørge min mor om det.
Alle de andre piger i min klasse bruger bh. har målt mig selv til en 70B.
Vil så gerne bruge det.
Hvad kan jeg sige til hende uden det bliver akavet.
(Er MEGA genert når der handler om sådan noget)

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan sagtens forstå du kan synes det kan være pinligt at spørge om den slags og kan være bange for at det bliver akavet. Jeg tror næsten alle piger på din alder kan sætte sig ind i den situation.
Det er HELT NORMALT for piger på 15 år at begynde at bruge BH, og jeg kan høre på dig at det er noget du rigtig godt kunne tænke dig. Og bare lige for at få det helt på det rene, så er der absolut intet at skamme sig over!
I forhold til at få spurgt din mor, så vil jeg starte med at sige til dig, at du skal huske på, at din mor også har været ung engang (måske er hun det stadig) og har stået i en lignende situation som dig. Måske kan hun ligefrem huske hvordan det kunne være lidt pinligt at snakke med hendes mor om det. Jeg er sikker på, at hun ville kunne forstå dig, hvis du snakkede med hende om det. Når det er sagt, så kan jeg som sagt sagtens forstå det kan være svært at få det gjort.
Du skriver i dit brev, at alle pigerne fra din klasse er begyndt at bruge BH. Hvis du er tryg ved at snakke med dem om det, kunne du måske spørge dem hvordan de fik snakket med deres mor om det? Måske har de et godt tip til hvordan man kan bringe det på banen eller hvordan man lige får taget sig mod til at spørge hende? Det kan være rart at høre om andres erfaringer med noget man selv har svært ved, da det for det første kan være rart at høre at andre også har været igennem det man selv står midt i og for det andet kan det hjælpe en med at få gjort noget ved det, fordi man får et par gode råd på den måde. Og så er det også bare rigtig rart at få snakket med veninderne om det, der fylder meget for en.
Du kan også prøve at skrive et par sætninger ned på et stykke papir. Det lyder måske lidt fjollet, men det kan faktisk være en god måde at øve sig på. Simpelthen at skrive det ned man har tænkt sig at sige. Så kan du øve dig lidt i dem og så går det måske nemmere når du står overfor din mor i situationen, fordi det hele er indøvet. Tit er det lige det med at få begyndt samtalen der kan være svær, for når først man har åbnet op for emnet, så går det ofte nemmere. Hvis ikke du har lyst til at skrive det ned, kan du også bare sige det højt for dig selv et par gange. Bare det at sige det til sig selv kan gøre det nemmere at skulle sige det højt overfor en anden næste gang.
Jeg håber det er et svar du kan bruge!
Hvis du sidder tilbage med nogle spørgsmål og har lyst til at snakke videre om det, så kan du også logge ind på vores chat og snakke med vores dygtige, voksne rådgivere om det. Det kan være rart at få spurgt om nogle ting inden man skal have samtalen med sin mor.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det!
De bedste hilsner,
Astrid