Bh?
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej brevkasse jeg har et spørgsmål om bh'er jeg kunne godt tænke mig at prøve måske bruge en uden bøjle jeg synes bare ikke de der toppe støtter helt nok eller dækker jeg hved ikke helt om jeg har bryster jeg vejer 45 kilo og er 151cm høj og jeg er lidt meget buttet for omkring 3 måneder siden begyndte jeg at kunne se mine nipels igennem min trøje jeg har målt mig selv til at være en 70A og mine "bryster" ligner dem fra min klasse der er begyndt at få hår og sådan noget der er også nogle fra min klasse (pigerne der siger hvis jeg hopper ej dine bryster er redt store) og en dreng fra min klasse tar nogle gange på mig og min vendinde vi siger stop og han går væk og griner jeg synes de er lidt voldsomt da vi kun er 11 år jeg ved ikke helt om jeg skal spørge min mor om lidt penge til en ret flot bh fra h&m (tør ikke helt) og tage ind med min vendinde hvad synes i jeg skal gøre? PS skrev ind tidligere om noget forelskelses haløjsa fandt ud af at han godt kunne lide min personlighed men ikke var forelsket tak for jeres gode råd og undskyld et ret rodet spørgsmål og stave fejl:)
glemte lige at skrive noget til mit sidste spørgsmål jeg har målt mig selv til at være en 70A og syndes ikke toppe dækker nok min mor fik menstruation da hun var fjorten jeg hved ikke hvornår hun fik bryster hun er også lidt gammeldags men hun snakker nogle gange med mig om der er nogen jeg kan lide eller om min nye deo er god mig og min bedste vendinde skal snart ud at shoppe så jeg vil nok prøve en der og måske spørge om penge til en bh uden bøjle hvil måske gøre det over SMS men tør ikke helt jeg er eleve så hved ikke om det er fortideligt min vendinde kan også passe en A skål hvad skal jeg gøre ingen i min klasse går med bh tror jeg

Svar:
Hej med dig
Super fedt at du har brugt vores brevkasse før, og at du kunne bruge svaret.
Til dit nye spørgsmål, så vil jeg starte ud med at sige at man skal begynde at gå med bh når ens bryster vokser, og når man føler sig klar til det. Det kan være meget forskelligt fra person til person hvornår det sker, men det lyder til at du er begyndt at opleve en udvikling af dine bryster, og samtidig en meget stor nysgerrighed. Det lyder også til at du har en god veninde som du kan snakke med om hvad det betyder for dig at du udvikler dig, og samtidig synes jeg også at det lyder til at du godt kan snakke med din mor? Du skriver at hun først fik menstruation da hun var 14 og at hun er lidt gammeldags, men du skal også huske at hun også var 11 år engang, og at hun har gået rundt med de samme tanker, følelser og tvivl omkring hvad der var rigtigt at gøre. Så mit bedste råd er at du prøver at snakke med din mor om det, og fortæller hende at du er nysgerrig på at prøve en bh, fordi du oplever at dine bryster er begynd at vokse. Fortæl hende også at du helst vil finde en BH sammen med din veninde, da hun måske nemt kan komme til at ønske at tage med dig. Hun vil højst sandsynligt se det som en stor ting, fordi det betyder at hendes lille pige er ved at blive stor. Så måske vil hun insistere på at hun kommer med. Hvis det er tilfældet, så vil jeg anbefale dig at I tager i en rigtig undertøjsforretning - og ikke h&m - fordi det er bedre kvalitet, og de måler dig i butikken, så du kan få den rigtige størrelse. Så kan I enten lade være med at købe en der, og så kan du købe en sammen med din veninde, eller du kan købe en sammen med din mor, og så kan du købe en med din veninde en anden gang (når du har sparet pengene sammen).
Uanset hvad, så synes jeg helt sikkert at du skal snakke med din mor om det. Det vil være en oplevelse både for dig og hende, og selvom jeg godt kan forstå at du bliver lidt bange for at spørge, så tænker jeg ikke at der vil ske noget dårligt. Tværtimod. Jeg tror din mor bliver glad for at du har involveret hende, og ønsker at lære af hendes erfaringer.
Du skriver også at der er en dreng i klassen som tager på dig og din veninde. Husk at du meget gerne må sige fra, da det egentlig er en form for overgreb han laver - som kan være meget grænseoverskridende, særligt når man er begyndt at få bryster. Hvis han fortsætter, så tænker jeg at du kan prøve at snakke med en lærer om det, sådan at I måske kan tage en snak fælles i klassen, om hvordan man opfører sig overfor hinanden - og hvad man ikke gør.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Venlig Hilsen
Signe