Bh?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej :)
jeg er En pige på 13 år og jeg går i 6. Klasse ( blev 13 år for ca 2 uger siden )
Jeg fik min mens for nogle måneder siden og er derfor også begyndt at få lidt bryster. Jeg vil gerne bruge bh og kan også godt
passe en str. A bh med push up fra H&M's lingeri afdeling og næsten en str. B med push up fra H&m's lingeri afdeling. Men mit problem er at
min mor er rimelig gammeldags hvad det har at gøre! Min store søster fik sin første bh til sin 14 års fødselsdag og skulle bruge c i skålen.
og så spurte hun enda ekspedienten om det var for tidligt! jeg syndes bare det er alt for sent at få sin første bh hvis man skal bruge c i skålen.
Så på grund af at min mor som sagt er lidt gammel hvad det angår så tør jeg ikke spørge hende om jeg må få en nu ( det er jo Ikke fordi jeg
har de største bryster ) jeg har heller ikke det bedste forhold til min mor lige hvad puberteten angår ! ville det være i orden hvis jeg sagde at
jeg gerne vil have en bh da det er begyndt at gøre ondt i dem når jeg løber og spiller fodbold i frikvartererne ?( selvom det ikke er helt sandt )
jeg håber du vil svare snarest muligt :)
mvh 13 årig pige
tak på forhånd :)

Svar:
Hej du
Det lyder som om, du har en masse tanker om det at få en BH, og at du synes, din mor er gammeldags med hensyn til det. Jeg kan godt forstå, at det kan være frustrerende. Der er ikke noget underligt ved, at du gerne vil have en BH, nu hvor dine bryster er vokset. Det er helt fair, at du har det sådan.
I dit brev lyder det til, at du har bestemt dig for, at du godt kunne tænke dig en BH, men at du ikke ved, hvordan du skal få sagt det til din mor. Du spørger, om du kan sige, at det er fordi de gør ondt, når du løber og dermed stikke hende en lille hvid løgn. Det er forståeligt, at det kan være fristende at twiste sandheden lidt, så du kan få en BH, men det er bare sådan, at man muligvis får det bedre i øjeblikket, men i det lange løb vil samvittigheden sandsynligvis brokke sig. Det er ikke sikkert, du har tænkt særlig meget over det, men det at lyve er noget, som kan sidde i kroppen i lang tid bagefter, selvom det føles godt og nemt lige i øjeblikket.
I sidste ende er det op til dig, men jeg vil derfor opfordre dig til at være ærlig overfor din mor. Man kommer bare rigtig langt med at være ærlig, selvom det kan virke pinligt eller grænseoverskridende. Jeg tænker også, at du vil have bedre samvittighed, hvis du ikke lyver. Hvis du synes, det er svært at snakke med din mor, så kan du eventuelt skrive et brev til hende eller en sms, som hun kan læse eller du kan læse op for hende. For nogle kan det være en rigtig god ide, fordi de får sagt det, men ikke nødvendigvis skal stå ansigt til ansigt med den anden imens. Du skal nok regne med, at din mor vil snakke med dig bagefter, for at stille spørgsmål eller sige, hvordan hun har det - så det er ikke en måde, hvor du kan undgå at snakke med hende, men det kan gøre det nemmere. Det kan også være, du kan snakke med din søster og få hende til at bakke dig op overfor din mor. Husk på, at selvom det måske virker som om, din mor er ude på at straffe dig med sin gammeldags holdning, så er det ment i kærlighed, fra hendes side. Hun vil gøre, hvad hun kan for at være en god mor, er jeg sikker på. Det kan derfor også være, at hun vil kunne forstå dine overvejelser og I kan komme frem til en god løsning for jer begge to.
Jeg vil ønske dig held og lykke med snakken!
Mai