BFF... Er hun jaloux?

brevkassespørgsmål

BFF... Er hun jaloux?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg har et stort problem, som jeg håber, I kan hjælpe mig med at slippe af med.

Altså, jeg har en rigtig sød bruge som bedste veninde, som jeg elsker højt, men når jeg er sammen med andre pige i skolen, vil hun ikke tale til mig.

Når skoledagen er ovre, og jeg kommer hjem, får jeg altid en SMS fra hende, hvor hun beskylder mig for at ignorere hende og at ville have en anden BFF.

Hvis hun virkelig er ekstremt jaloux, hiver hun fat i den person, jeg var sammen med forrige dag, og udnytter hende til at få min opmærksomhed.

Og det ved jeg, fordi hun snakker enormt højt om deres 'aftale næste dag', og hun kaster hele tiden et blik over på mig.

Det plager mig virkelig, men hvis jeg så prøver at bryde vores bånd, bliver jeg ekstremt ked af det og føler mig alene.

Der er også den detalje med, at hun bagtaler mig. Det får jeg tit at vide.

håber på hjælp!

på forhånd tak.

Svar:

Hej med dig..

Je kan godt forstå det er en lidt svært situation du står i, fordi på den ene side elsker du din veninde og på den anden side reargere hun voldsomt, hvis du snakker med andre eller er sammen med andre. Og jeg tror du har ret i, at hun bliver rigtig jaloux.

At være jaloux er faktisk noget man tit bliver, fordi man er bange for at miste den person. Det vil sige, at hun måske reagerer fordi hun er bange for at du lige pludselig ikke vil være veninder med hende mere, eller får en anden veninde som du elsker højere. Det er jo egentlig en kærlighedserklæring, men det er alligevel vel ikke helt okay. Fordi hun jo på en måde prøver at styre dig og bestemme over hvem du må se og ikke se.

Når man er ung og omkring de 14 år, så er det tit sådan, at man har en bedste veninde og at der ikke er nogen der må forstyrre det. Det er sådan set fint nok, men jo ældre man bliver, jo mere har man lyst til at have flere veninder og måske være sammen med dem på forskellige tidspunkter og måder.

Jeg tænker du skal have snakket med din veninde, fordi hvis ikke I får snakket sammen, så lyder det til at jeres venskab vil gå tabt, og det er slet ikke sikkert det er nødvendigt. Måske kan din veninde have brug for at høre, hvor meget du holder af hende og at hun ikke behøver at være nervøs eller ked af det, bare fordi du er sammen med andre. Måske kunne det være rart for jer begge to at snakke om hvordan jeres venskab skal være, så I har det godt begge to.

Det kan godt være en lidt svær snak først, men når man først komer i gang, så handler det om at I elsker hinanden og gerne vil venskabet og det er vigtigt at huske på hele tiden. Så jeg synes du skal lave en aftale med hende og så når det føles rigtigt så start med snakken. Og det er helt okay at være ærlig og få fortalt at det ikke holder, det her med at reagerer på den måde når du nsakker med andre eller laver aftaler med andre. Du skal have lov til at have andre veninder og snakke med dem du har lyst til.

Jeg håber I får en god snak og at I kan fortsætte med at være veninder, men hvis du prøver og det viser sig at hun ikke kan respektere dig på det område, så er det også helt okay at venskabet slutter og du finder nogle andre bedste venner. Sådan er livet sommertider.. det vigtigste her er at du har det godt..

Venlig hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål