Belastende mor!

brevkassespørgsmål

Belastende mor!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Heej.. Jeg skriver da jeg lidt har et problem med min mor.. Jeg er lige startet i 9 kl, og mener selv at jeg er nogenlunde moden osv, men det er bare lisom om min mor ikk er enig og jeg må nærmest intet.. Hun tror at bare fordi hun er pædagog på et opholdssted med vilde unge så ved hun alt, og jeg må derfor ingenting.. Alle mine venner må være ude til 22 i hverdagene, og 1-2 tiden i weekenderne, men jeg kun tll kl 21 og 22-23 i weekenderne.. Og jeg må aldrig komme med til nogle af festerne hellere, ikke engang selv om jeg er hjemme kl 22-23... Jeg har en eneste gang "løjet" og sagt at jeg bare tog over til min veninde, men så tog vi til fest ved hendes kæreste i stedet.. Men min mor kom og hentede mig tidligere end aftalt og så fortalte min venindes mor hvor vi var, og min mor blev bare stik tosset, og nu har jeg stuearrest i 1 hel månede og hun har taget min mobil.. Jeg syntes det er så urimeligt, for jeg passer min skole og får fine karaktere osv, men stadig må jeg intet for hende! Jeg syns bar det er så belastende, fordi jeg mødte en rigtig sød dreng til den fest og nu kan jeg ikke skrive eller svare ham fordi min mor har taget min mobil.. Og min veninde fortalte mig i skolen at han havde spurgt efter mit nummer og ikk ku forstå hvorfor jeg ik svarede.. Har prøvet at snakke med mor om det, og tigget og bedt om at få min mobil bare ti min til og svare, men hun er så dum og siger bare at jeg alliigevel er for ung til og tænke på drenge! Men hun er 40 og kan bare ik fatte at tingene er anderledes end da hun var på min alder! Hva skal jeg gøre - har brug for råd til at få den stuearrest ophævet?? Hilsen Sille

Svar:

Kære Sille

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have nogle råd til, hvordan du kan få stuearresten ophævet, for det lyder da ikke fedt. Jeg tænker, at det er meget naturligt, når du er startet i 9. klasse at gå til nogle fester og interessere sig for drenge. Det synes jeg ikke, der er noget galt i.

Når jeg læser det du skriver, så får jeg lidt fornemmelsen af, at din mor bekymrer sig meget om dig og måske derfor ikke giver dig lov til så meget!?. Som du skriver, så siger hun, at du er for ung til at tænke på drenge og det lader også til, at hun synes, at du er for ung til at gå til fester! Som udgangspunkt er det jo godt, at hun gerne vil passe på dig, men jeg tænker, at det ville være bedre for dig og egentlig også din mor, hvis I fik lavet nogle aftaler, som I begge to vil have det godt med. For som du skriver, så er det her belastende for dig og sådan skal det jo helst ikke være.

Du fortæller, at du har prøvet at snakke med din mor og det synes jeg er rigtig godt. Men jeg tror du bliver nødt til at prøve igen. Du kunne f.eks skrive ned hvad du godt kunne tænke dig og måske foreslå, at I kunne lave aftaler med din venindes mor, hvis I skal til fest. Måske det også kunne give din mor lidt mere ro, hvis det er det, det handler om.

Jeg synes det er vigtigt, at du får muligheden for at vise hende, at hun godt kan regne med dig og at du også er interesseret i at jeres mor/datter forhold bliver mere afslappet og I kan tale om tingene. Fortæl hende, at det betyder meget for dig at komme med til fester og have det sjovt sammen med dine veninder. Du kan også sige til hende, at det er vigtigt for dig, at hun stoler på dig og viser dig tillid.

Jeg synes i hvert fald, du skal prøve at fortælle præcis hvordan du har det, så hun også forstår, at du faktisk er ked af den måde tingene er på og måske spørge hende, hvorfor det er sådan!!! Om det har nogen sammenhæng med hendes arbejde på opholdsstedet eller om det handler om noget helt andet.

Prøv at sig til din mor at du gerne vil have en snak med hende om det her med fester, tidspunkter at komme hjem på, drenge og hvad du ellers har brug for at snakke om. Det kunne være rigtig fint at fortælle hende, at du gerne vil have at I kan tale sammen istedet for du får stuearrest, da det kun er med til at skabe flere konflikter mellem jer, fordi du ikke føler dig hørt og forstået.

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej og give dig lidt idèer til, hvordan du kan gribe det an :) Hvis du har brug for at få snakket mere om det, er du altid velkommen til at besøge chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne der vil lytte til dig og det du har på hjerte.

De bedste hilsner Rikke