Bekymringen hærger mig..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, Jeg er en pige på 17 år, som har en flirt med en fyr, som jeg er utrolig bekymret for. Jeg er så bekymret, at jeg ikke kan sove om natten, jeg kan ikke koncentrerer mig i skolen og jeg kan ikke helt finde ro. Han har utrolig mange problemer for tiden, mest med hans fortid. Han har lavet nogle knap så smarte ting før hen og det påvirker ham utrolig meget for tiden. Han er ikke klar til og snakke om det, eller fortælle mig hvad det er. Men det er lige meget, han får den tid, han behøver. Men han har det simpelthen så dårrligt med det for tiden, at han snart ikke ved hvad han skal gøre af sig selv. Jeg er utrolig bekymret for, om han kan finde på og gøre sig selv noget, eller gøre noget dumt. Jeg har prøvet mange ting, og løst det hele. Men jeg er lost.. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for og hjælpe ham på den bedst mulige måde. - Hvad kan jeg gøre, for og hjælpe ham til og få det bedre? Knus, den bekymrede pige..

Svar:
Hej bekymrede pige
Først vil jeg gerne sige, at jeg synes det er godt at du reagerer på din bekymring. Når du kan mærke at du bliver så påvirket af, hvordan han har det, så synes jeg det er godt du skriver her til og spørger om hjælp. Det er ikke meningen, at du skal kunne klare det hele selv.
Ud fra det du skriver om ham og hvordan han har det, så synes jeg også det lyder som om, at han kunne have brug for noget hjælp. Så det er godt du vil gøre noget ved det.
Den måde jeg tror du kan hjælpe ham bedst er ved at kontakte en voksen som kender ham. Det kunne være hans mor, far, lærer eller lignende. Du kunne prøve at fortælle en af dem, hvordan han egentlig går og har det og fortælle at du tror han har brug for hjælp. På den måde kommer du ikke til at stå med det selv. Jeg kunne forestille mig, at du også selv kunne have brug for, at have nogen at dele det med, så du ikke skal gå med alle dine tanker selv?
Hvis du synes det kan være svært, at starte med at involvere en anden voksen lige omkring dig, så kan du også prøve at spørge ham, om han kunne have lyst til snakke med en voksen i chatten her i Cyberhus. Her kan han helt anonymt snakke med voksen, som kan hjælpe ham til, hvad han kan gøre. Du er også selv velkommen til selv at logge på og få hjælp af en voksen til, hvad du kan gøre i denne situation.
Men uanset hvad, så synes jeg det er vigtigt at du får inddraget en voksen, så du ikke skal løse problemerne for ham. Det duer ikke at du skal gå og være så bekymret. Det er tydeligt at han har brug for hjælp, så han ikke laver noget dumt.
Jeg håber du mod på at søge hjælp, selvom det måske kan være svært. Jeg er sikkert på at det vil være det bedste for både ham og dig.
De bedste hilsner Sine