Bekymret for eget alkohol forbrug
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyperhus Jeg er en 18 årig gymnasieelev på 3 år, som er bekymret for mit alkohol forbrug som til tider er for højt. Jeg elsker at gå i byen med mine venner og dette sker ofte, men jeg drikker aldrig alene. Jeg er oftetst den fuldeste, i hvertfald af pigerne, og er begyndt at skamme mig fordi jeg altid bliver mindet om hvor fuld jeg var til div. fester. Jeg har det rigtig sjovt til festerne, men nogle gange for jeg for meget og får blackout, og dagen efter har jeg det elendigt ikke bare tømmermænd, men føler mig rigtig ynkelig og kan ikke rigtig se et formål med livet og er generalt nede i kulkælderen. Andre gange nøjes jeg bare med at drikke et par enkelte genstande, det er meget forskelligt. Det skal siges at jeg aldrig drikker alene! Men grunden til at jeg er bekymret er at både min mor og søster har haft lidt alkohol problemer, hvor de drak alene for at glemme og sådan vil jeg ikke ende. Alkoholen er jo en del af livet som gymnasieelev og jeg kan også sagtens nøjes med at nyde et glas vin, men andre gange er det som om jeg bare har brug for at drikke mig rigtig rigtig fuld og glemme div. problemer. Men jeg er bange for at det har taget overhånd eller at det gør det på et tidspunkt? Jeg vil ikke være afhængig. Burde jeg være bekymret? Eller er det noget som går over når jeg bliver ældre? mvh. Den bekymrede

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå du er bekymret over dit forbrug af alkohol, og at du selv har bemærket at det nogengange tager overhånd. Det er godt at du tænker over det, og at du er opmærksom på at det ikke er noget du vil være afhængig af.
Da du går i gymnasiet, og endda på sidste år, kan det være endnu sværere at dæmpe sit forbrug, da man er omringet af andre unge som synes at alkohol skal være i centrum for at hygge sig. Ofte er der mange som ikke har lyst til at deltage, men føler de er nødt til det for at blive accepteret i vennegruppen. Det kan fpå en til at føle lidt gruppepres måske og det kan være svært at sige nej, til den næste fest eller vælge ikke at drikke så meget som de andre, eller vælge alkoholen fra den ene aften.
Jeg synes du skal involvere dine veninder i dine tanker omkring, ikke kun dit men jeres fælles alkohol forbrug, det kan være de har spekuleret over de samme ting som dig. Det kan også være de vil støtte dig i at du ikke skal blive den fuldeste af jer veninder, hver gang i skal feste.
At du skrive du for blackouts, og at du føler dig ynkelig dagen efter du har været alt for fuld, er noget der er vigtig at tænke over. Mange oplever en gang imellem at havde huller i hukommelsen efter en bytur, men man kan godt huske overordnet hvad aftenen har budt på. Derimod kan blackouts gøre at man har virket klar i øjeblikket, men at man ikke kan huske noget kort tid efter. Det er bekymrende især fordi det kan være skyld i at man gør nogle ting man normalt ikke ville gøre.
Det er posivit at du tænker over hvorfor din mor og søster har brugt alkohol som en løsning til at glemme, og at du ikke vil ende i det samme. Derfor kunne det være en idé at fortælle dem om din bekymring omkring dig selv. Det kan være det kan sætte tingene i et klarere perspektiv.
Jeg kan også anbefale dig at kigge forbi vores chatrådgivning.. her sidder der voksne som gerne vil lytte og komme med flere råd hvis du har lyst. Det kan også være du kan finde inspiration og støtte på siden Hope.dk. Det er for unge som på forskellige måder har alkohol tæt inde på livet.
Jeg håber mit svar vil kunne hjælpe dig.
MVH
Camilla B