Behøret
brevkassespørgsmål af
123
14 år
Hej cyberhus, jeg er en 14 årig dreng. Idag da jeg var i bad så kiggede jeg på min numse og den var mega meget behåret. Jeg har aldrig tænkt på det men jeg blev meget flov fordi jeg var i bad til gymnastik igår. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre fordi jeg syntes det er meget pinligt.

Svar:
Hej 123
Jeg kan godt forstå, hvis det kommer som en overraskelse for dig at opdage, at du har hår på numsen. Det er jo lidt lettere at se, hvordan vi selv ser ud foran i forhold til at se, hvordan vi ser ud bagpå. Så pludselig kan man godt opdage noget nyt ved sin krop, som man ikke havde lagt mærke til før.
Men jeg kan fortælle dig, at det er helt normalt at have hår på numsen. Både piger og drenge har det, og for nogle bliver det ekstra tydeligt, når de kommer i puberteten, fordi man begynder at få mere hår på kroppen der.
Det er meget forskelligt fra person til person hvor meget hår, man har på kroppen – det samme gælder håret på numsen. Nogle har meget hår på numsen, andre har ikke så meget. Og nogle har lyse hår, mens andre har mørke hår. Det er, som sagt, helt normalt at have hår på numsen, så du kan vælge at acceptere, at de er der.
En anden mulighed er, at du kan fjerne hårene eller afblege dem, hvis de er mørke. Hår kan fjernes med blandt andet en barberskraber eller med voks, men ulempen er, at du godt kan risikere, at der kommer mere og kraftigere hår, hvis du fjerner det.
Når du er nøgen til idræt, kan du også prøve at dække din numse – enten med et håndklæde eller ved at sørge for at stå et sted i omklædningsrummet, hvor din numse ikke er så synlig for de andre. På den måde fjerner du selvfølgelig ikke hårene, men måske kan det gøre, at du føler dig lidt bedre tilpas med, at de er der.
Ellers vil jeg igen sige, at det er helt normalt at have hår på numsen, så det er ikke noget, du skal skamme dig over. Jeg kan godt forstå, at du blev lidt flov, da du opdagede det. Men jeg er sikker på, at andre ikke lægger lige så meget mærke til det, som du selv gør.
Mange hilsner fra Ditte