Bedsteveninden&fætteren?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hei, jeg har lidt af et problem, synes jeg selv, som jeg ligger og roder med. Mijn bedsteveninde på 13 år, har et lorteliv.
Hendes far vil ikke se hende mere, hendes mor er verdens største so, hun savner sine brødre som er hos sin far, trælse hændelser med sin mors tidligere kæreste, og søger trøst i drnege som ikke fortjener hende. Hun elsker at være hjemme hos min familie, og ville hellere end gerne flytte her ud, og det er sandt! Hun føler sig mere velkommen hos os, end hun gør i sit eget hjem.
Og så er der min fætter på 16. Jeg har hørt noget om at han har nogle problemer, men må ikke få noget at vide om det. En dag da jeg og bedsteveninden sov sammen (hele weekenden som hun plegede) syntes vi, at det kunne være sjovt at skrive til min fætter, fra min bedstevenindes profil på Arto. Vi bildte ham ind at jeg ikke var der -for sjovs skyld. Han begyndte at flirte med hende. Groft. Meget groft. Og hun kunne jo godt lide det. de udvækslede mobil numre, og har skrevet længe.
De fik noget kørende, men jeg er SÅ sikker på at min fætter ikke følte noget som helst for hende. Han er player, med stort P. Han droppede hende, begyndte at siget at han kun kunne lide hende som veninde og sådan. Det sårrede hende dybt. Så tog jeg hende, dum som jeg er, med til en familie fest. Min fætter kom også. Da jeg sad og snakkede med nogle fra familien om den snartkommende konfirmation, går hun ud, sammen med min fætter, hans ven og mine 2 søskene. Senere om aftenen, da vi ligger i min seng og skriver på mobil, skriver hun lige pludselig 'undskyld' til mig. Og hvad mon det var? De have snavet! Hende og min fætter! Nu gad han hende pludselig godt! Det havde jeg sjovt nok gættet før. Fucking svin.
Og nu ævler han om hvor højt han elsker hende. Igen. Nu tænker jeg bare på, hvad der kommer til at ske til min konfirmation? De skal begge med, og vil ikke kunne lade hinanden være. Min bedsteveninde siger, at hun ikke kommer medmindre hun må sidde ved siden af ham. Føler self. at det kun er for at 'se' ham, at hun kommer.
Hun lyder falsk, når jeg skriver sådan her, men hun er den fucking bedste veninde i verden! Ever! Menmenmen, jeg har det, og hun siger det sådan: Jeg giver hende alt, og hun pisser på det. Jeg ved ikke om det er sådan, eller om det kun føles sådan. Jeg har jo ikke fortalt alt jeg har det skidt med, så det kan du/i ikke svare på.
Mit spørgsmål er: Skal jeg forhindre dem så vidt muligt at have&lave noget sammen, eller skal jeg bare se til fra sidelinjen, se min fætter såre min bedsteveninde, igen? Mit hoved eksploderer snart! Er jeg overbeskyttende? En dårlig veninde? Kommer de til at ødelægge min konfirmation? Er min fætter ligeglad med mig? HVAD SKAL JEG GØRE?? Det var en ordenlig smørre jeg fik skrevet, håber du/i kan hjælpe mig!
Kærligst Nægge.

Svar:
Hej Nægge
Du bekymrer dig meget om din veninde. Du prøver at hjælpe hende og det viser du er en god veninde.
Det lyder til at din veninde har rigtig meget at tænke på, og det lyder til at I snakker om det og at du på den måde støtter hende.
Jeg kan høre, at du bliver ked af hun vil være sammen med din fætter, og at hun kun vil komme til din konfirmation hvis hun må sidde ved siden af ham. Det vil være godt hvis du kan fortælle din veninde hvordan du har det. Fortæl hende at du føler han er vigtigere, når hun siger sådan. Du kan også fortælle hende at du er bekymret for at din fætter vil såre hende igen.
Jeg synes det er super flot, at du skriver til mig og ber om hjælp. Jeg vil også foreslå dig, at du også snakker med din mor og far om alle de her ting. Måske kan de komme med flere gode ideer.
Du kan nok ikke forhindre dem i at se hinanden. Hvis du prøver vil du risikere at det kan gå ud over dit venskab. Derfor er det vigtigt at du prøver at fortælle hende om dine følelser omkring det. Om hun vil risikere at blive såret er op til hende. Men når i er så gode veninder er det godt hvis hun ved hvad du føler om det.
Jeg håber du får en god snak med din veninde, så i alle kan være glade.
Du skal også vide at du altid kan logge på Chatten her i Cyberhus mnadag til torsdag kl. 15-19.00 Her kan du chatte med en voksen og måske kan du finde støtte der også.
Venlig hilsen Denise