Bedste ven og kæreste
brevkassespørgsmål af
Maria
16 år
Hej. Mit navn er Maria. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at stille et spørgsmål, som jeg går og er lidt forvirret over. Her forleden havde min bedste ven været til fest i nærheden af mig. han spurgte om jeg ikke lige ville mødes til en øl. Jeg sagde da selvfølgelig ja, da det var længe siden vi sidst havde være sammen. det var rimelig koldt og det regnede rigtig meget. Så tog vi bare hjem til mig. Så lå vi bare i min seng, drak lidt øl og snakkede. Så besluttede vi os bare for at se en film. Senere regnede det stadig rigtig meget, og så sagde jeg til ham at det var i orden at han bare kunne sove hos mig og det var også sent. Han lå i min seng og sov og så lagde jeg mig ind på min søster værelse og sov. Jeg har en kæreste, men jeg går rigtig tit og er nærvøs over om det er forkert over for min kæreste, den måde jeg har været sammen med min ven på. Jeg mener selv at det er i orden at man kan have en drenge ven, specielt fordi han er min eneste sådan rigtige ven. kan bare ikke helt finde ud af om det er noget jeg burde sige til min kæreste, eller om det er lige gyldigt? Kan ikke se hvorfor jeg skulle det, fordi i virkeligheden ligger det ikke så meget i det, så det ville også være åndssvagt at begynde og snakke så meget om det, fordi så går min kæreste måske også bare rundt og har en masse tanker om alt muligt. Der er bare så mange mennesker der har holdninger til det med venner og kærester og mener ikke at man kan have drengevenner. Han var også min ven inden jeg overhovedet fik min kæreste. et eller andet sted vil jeg bare gerne have bekræftet om Jeg har gjordt noget forkert over for min kæreste, da jeg ikke rigtig selv kan finde ud af det. Håber i kan give mig svar.
mvh Maria

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, at det her er noget du har tænkt en del over, og jeg forstår godt hvis det er noget, du kan blive lidt forvirret over. For hvor går grænserne i forhold til både at have en kæreste, og samtidigt en rigtig god drenge ven? Som du selv skriver, er der måske nogle der har en helt klar holdning til det, men jeg tror på, at man sagtens kan have begge dele, så længe det er på en god måde.
Når du skriver, at du kan blive nervøs overfor din kæreste pga. det gode forhold du har til din ven, tænker jeg på, om det er fordi du har en forventning om, at det vil gøre ham ked af det? Det lyder som om du er bange for at det er forkert, og jeg tænker på om du selv synes der er en grænse for hvordan I kan være sammen, uden at det er noget du skal blive nervøs for? På det du skriver, lyder det ikke helt som om at din kæreste ved at din ven fx har sovet hos dig, fordi du ikke lægger noget i det og derfor ikke kan se nogen grund til at han skal vide det. Men omvendt når nu du netop ikke lægger noget i det, kunne det måske være rart at snakke helt åbent om den tid du bruger med din ven? Hvis du holder det hemmeligt for din kæreste, kan det nemlig være at han bliver bekymret for, at der er mere mellem jer siden du helst vil holde det skjult. Jeg tænker nemlig at det i et forhold er rigtig vigtigt at man kan være åbne og ærlige overfor hinanden, da det er en måde, man bevarer en form for respekt overfor hinanden. Så måske det faktisk kunne være rart for dig, at tage en snak med ham om det, da jeg kan høre det faktisk er noget, du har tænkt en del over. Måske kan det være med til, at du ikke behøves at være nervøs for at ses med din ven længere, da din kæreste forstår dig og er okay med det. Hvis han derimod ikke synes det er okay, tænker jeg også det kan være rigtig vigtigt at få snakket om det, så I sammen kan finde ud af, hvordan det kan fungere. Hvis din kæreste og gode ven ikke kender hinanden, kunne det fx være at I alle kan mødes, så de også kan lære hinanden at kende. På den måde kan han måske blive mere tryg ved, at du har ham her drengen som ven. Så derfor tænker jeg slet ikke, at det her er noget der vil være åndsvagt at få snakket om, tværtimod. Måske det vil være en lettelse for dig.
Nogle gange tænker jeg også, at det kan være en hjælp at se på svære eller forvirrende situationer fra et nyt perspektiv. Måske du kan prøve at tænke over, hvis nu situationen var omvendt, og det var din kæreste der havde en bedste veninde, som han var sammen med på den måde som I er. Hvordan ville du have det med det? Vil det gøre dig bekymret, eller vil du være helt tryg ved situationen? Og samtidigt kan du prøve at overveje, om du vil have det bedst med at vide når de skulle ses, eller det vil være ligegyldigt for dig. Nogle gange kan man bedre forstå hvordan andre har det, hvis man forsøger at sætte sig i deres sted.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, og finder ud af hvad der er bedst for dig at gøre. Hvis det her er noget, du har lyst til at snakke mere om, eller du har andet på hjerte er du altid velkommen til at skrive igen, både her og i vores 1-1 chat. Held og lykke med det hele herfra.
Bedste hilsner
Annika