Barn -__-
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus.. Det er ang min nevø som snart er 2 år.. Først vil jeg starte ud med at sige jeg hader børn! jeg kan ikke fordrage små børn.. de går mig på neverne, men altså. Min mor elsker ham som intet andet.. og samme med mine søster, og min nevø elsker vel mig men jeg har bare haft det sådan i 4 år med jeg ikke krammer, kysser eller noget med min mor eller bare familien.. Men de tvinger mig til at kramme ham, det ok når han har tøj på men når han er nøgen er det grænseoverskriddende for mig! og det er vildt ubehageligt at blive tvunget til at kramme en nøgen dreng når det er vildt grænseoverskriddende for mig.. og hver gang jeg siger jeg ik har lyst siger de bare '' det kan du fandme ikke være bekendt, han er en lille dreng, nu krammer du ham sku! '' og de bliver bare ved indtil jeg gør det.. og jeg har ærligt talt ikke lyst?.. Er jeg ond eller er min familie ond imod mig?..

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes bestemt ikke at du et ondt menneske fordi du ikke har lyst til at kramme din nevø når han er nøgen. Jeg synes heller ikke at man kan sige at din familie er ond imod dig, for jeg mener at der skal meget mere til, før man kan snakke om ondskab. Derimod lyder det til at din familie har svært ved at forstå at du ikke har lyst til at kramme din nevø i alle situationer.
Jeg vil gerne fortælle dig, at når man har din alder, er der ikke noget unaturligt i, at det kan virke grænseoverskridende at skulle kramme et nøgent barn. Når du bliver ældre, vil det sikkert ændre sig, så du ikke tænker over det på samme måde som nu. Når det så er sagt, mener jeg også at din familie bør respektere dit valg og jeg synes egentlig det er vigtigt at du får snakket med dem om det.
Hvis jeg var dig, vil jeg vælge et tidspunkt, hvor din nevø ikke er var stede. Så får du god tid til at fortælle dem, hvordan du har det med deres kommentarer. Sig til dem at du godt vil kramme ham når han har tøj på, men at du lige nu har det sådan at du ikke vil gøre det, når han er nøgen. Og fortæl dem at det er okay at de ikke forstår det, men at du har brug for at det bliver respekteret, så de skal stoppe med at presse dig i de situationer.
Jeg synes du skal overveje om der er andre måder, hvorpå du kan imødekomme hans kram. Det kunne bl.a. være ved at give high-five eller lignende hvis han kom nøgen hen til dig. Du kunne således også snakke med din familie om flere muligheder, som du kunne benytte dig af og så aftale at de skulle bakke op omkring det i selve situationen.
Jeg tænker at det faktisk også kunne være en god idé at vise dem mit svar. Så kan de se at det er noget du har tænkt en del over og gerne vil have løst på en konstruktiv måde.
Jeg håber du kan bruge mit svar, - eller er du velkommen til at skrive igen:)
Venlig hilsen
Nina