bare man kunne gøre noget
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej bb kasse i må undyl jeg lige tag lidt af jers tid men jeg hat brug for at kommer ud med det her jeg er 15 år og bor sammen med mine foræder og min hunden på 4 og jeg gå i sælle kasse og har rødt hår og er lidt overvæget (og har være det siden jeg var 6 år) mint prommber lige nu er at 1 jeg følre mig ud nomal når man sammelige med andern på piger min alder (det skal lige siger jeg gå i spælle kasse fordi jeg er ordblenne ) 2 når jeg sankke med min mor om det kan hun ikke anden ene fortælle den glemme fortællen om hvordan nu kænpe da hun i spiælle kasse jeg følre bare så meget jeg er så alenden om alt det her selv om der er så meget fanile og veninder der vil støtte mig og hælpe men jeg har nu heller ikke kunne med min mor i langen tid (det en langen hitone) så har jeg jo os min far som er god at sankke med men han er så doven og sankke mere ene han gør noget eller sulle jeg siger sover !!! jeg følre tit at jeg er så alnde med alt det her og 3 om i det hele skal vi fylltte til næstved og væk fra min gode skole og mine veninder (bare jeg kunne flytte væk fra dem altså fyltte hjemmefra men det for jeg ikke lover til bare ikke på etferskole eller sådan noget) 4 jeg ved godt at i på den måde heller ikke kan gøre noget ved det for det er der ingen der kan men (jeg ville ønske det) jeg har brug for at få det ud og høre om i kan siger noget der måske kan hælpe lidt Nilsen alexandra p.s havd synes de?

Svar:
Hej Alexandra
Du tager bestemt ikke for meget af vores tid, vi er her jo netop for at kunne hjælpe en pige som dig.
Jeg kan godt forstå at du synes det er lidt svært at være dig nogle gange, når du ikke føler dig som de andre på piger på din alder. Jeg tror at rigtig mange teenagere på din alder har nogle af de samme slags tanker og sammenligner sig med andre hele tiden. Det er nemlig ofte sådan at man ikke har lyst til at skille sig alt for meget ud og derfor vil man gerne ligne de andre. Derudover så er det meget almindeligt at man er lidt utilfreds med hvordan man ser og måske hverm man er. Hvis man er lille vil man være høj, hvis man har store bryster vil man have små, hvis man har mørkt hår vil man have rødt hår. Vi mennesker er indrettet sådan at vi kan være lidt svære at gøre tilfredse. Det er altså helt almindeligt at have de her slags tanker, men de skal selvfølgelig ikke fylde for meget så det bliver usundt for en selv.
Du skriver at du snakker med dine forældre, men at de måske ikke altid forstår dig eller også siger de noget du ikke kan bruge. Allerførst vil jeg sige at det er rigtig godt at du inddrager dine forældre i dine tanker og følelser, også selvom du ikke føler at de kan hjælpe dig. Forældre kan nemlig godt have lidt svært ved at følge med når deres lille datter bliver voksen og de kan have svært ved at forstå hvad der sker. Ved at snakke med dem, kan du fortælle dem om hvad der sker indeni dig. Men jeg kan godt høre på dig at det ikke er nok og at du har brug for nogen der virkelig lytter og hjælper.
Jeg tænker på om der er en lærer i din specialklasse du snakker godt med og som du kunne fortælle til hvordan du har det og måske dine tanker om at føle dig alene? Den her person kan du også snakke med i forhold til dine tanker om det med at flytte fra dine forældre. Det er svært at få lov til at flytte fra ens forældre som 15 årig og slet ikke selv. Det kræver at man har det rigtig svært derhjemme og at ens forældre slet ikke er søde ved en. Jeg tænker derfor at det måske kunne være en ide at få hjælp til at snakke med dine forældre eller hjælp til hvad de kan gøre når du ikke føler at de lytter. Alle kommuner skal faktisk hjælpe unge og deres forældre hvis de ikke har det så godt sammen. Derfor har de ofte en sagsbehandler man kan snakke med. Du kan læse lidt mere om hvad du kan få hjælp til HER
Når du nu skal flytte til en ny by og du måske kommer til at savne dine gamle veninder, så tænker jeg at det ville være rigtig godt at finde nogle nye at snakke med. Det kommer til at ske helt af sig selv på den nye skole, men jeg kender også til et sted der hedder Ventilen. Det er et sted for unge på din alder der måske synes at det kan være lidt svært at være teenager nogle gange og derfor føler sig lidt alene. De har nogle klubber hvor man kan mødes med andre unge der har det som en selv og så laver man alt muligt fedt. Du kan se mere om det HER.
Jeg håber at mine tanker har givet dig lyst til at prøve nogle nye ting, enten til at få det bedre med dine forældre eller til at finde nogle nye veninder.
Mange hilsener fra Marianne