bange og ked af det
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år og har et meget vigtigt spørgesmål? Det er fordi hver aften jeg ligger mig til at sove får jeg de her tanker om at mine forældre snart kommer til at dø og jeg... Jeg føler mig så ked af det og skyldig fordi jeg bare tror at jeg skulle have lært at være sødere eller sådan noget så jeg begynder at græde og spørgesmålet er egentlig hvad det er jeg kan gøre? Og om det er normalt. Knus pige på 13.

Svar:
Kære du,
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det og bange, når du får de her tunge tanker om at dine forældre snart kommer til at dø. Det er skræmmende tanker og jeg kan godt forstå du bliver bekymret. Døden er noget de fleste mennesker er bange for - enten hele tiden eller engang imellem. Det er helt normalt at man kan blive bange for at miste dem man har kær og som man elsker og ikke vil undvære. Mange oplever at svære og tunge tanker kommer om aftenen inden man skal sove, fordi det er der man har ro og tid til at ligge og tænke over alting. Det er bestemt ikke rart og jeg håber du kan bruge mit svar. Du har fortjent at få tankerne og bekymringerne væk.
Du skriver også, at du oplever en skyldfølelse. Det er en svær følelse at gå rundt med og derfor synes jeg det er rigtig vigtigt at du får fortalt nogle om dine tanker. Vi oplever alle at føle os skyldige engang imellem, eller føle skyld fordi vi godt kunne have været sødere eller bedre eller hurtigere, eller hvad det nu kan være. Ofte foregår det hele inden i vores eget hovede og derfor er det vigtigt at vi deler det med andre, så det kan komme ud af hovedet igen.
Jeg tror du vil få det bedre hvis du fortalte dine forældre om dine bekymringer. Selvom det kan være skræmmende at skulle fortælle at man har sådanne tanker, så er det vigtigt at man ikke går alene rundt med dem. Mange føler det kan være en lettelse at få det sagt og pludselig fylder tanker ikke så meget mere, fordi man har turde at fortælle dem højt. Måske kan du og dine forældre sætte jer ned og tage en god snak om det sammen, så du kan få tankerne godt og grundigt ud af hovedet. Jeg tror det vil hjælpe dig!
Jeg tænker også du kan prøve at have en lille bog eller notesblok ved siden af din seng. Når du får en ubehagelig tanke, kan du skrive den ned. Det lyder måske lidt åndssvagt, men det kan faktisk hjælpe en at skrive tankerne ned, så de kommer ud af hovedet og du ikke behøver bruge energi på at tænke på det længere. Det er svært og noget som kræver meget øvelse.
Du kan også prøve at gøre det til en vane at læse en bog eller høre stille musik inden du skal sove, så dit hovede er fyldt med noget andet end dine tanker. Det kan selvfølgelig godt være svært at koncentrere sig om en bog eller om at lytte til musikken, hvis tankerne bliver ved med at dukke op, men jeg synes du skal gøre et forsøg. Vælg en sjov og spændende bog eller noget stille, men glad musik.
Uanset hvad du prøver, så synes jeg du skal fortælle dine forældre at du har svært ved at falde til ro om aftenen og at du tit græder inden du skal sove. Det er vigtigt at de ved hvordan du har det, så de bedste muligt kan hjælpe dig og trøste dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at det hjælper på dine svære, tunge tanker!
De bedste hilsner,
Astrid