Bange for at miste veninde.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har igennem de seneste seks år haft en rigtig god veninde. Hun betyder rigtig meget for mig og jeg er rigtig glad for hende. Men her på det seneste har vi ikke talt så meget sammen. Når vi endelig taler sammen i skolen, så taler hun altid om, at hun ikke har noget at lave når hun kommer hjem og at hun keder sig. Men når jeg spørger om vi skal lave noget, skal hun lige pludselig femogtyve foreskellige ting, så hun har aldrig tid til at lave noget sammen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Skal jeg begyndte at tage afstand til hende eller skal jeg fortælle hende hvad jeg tænker? Eller fortsætte som nu?
Jeg er rigtig bange for at hun ikke vi være min veninde længere.

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, situationen med din veninde fylder meget for dig, og det er helt forståeligt. Det kan bare gøre rigtig ondt, når man opdager, at en veninde pludselig ikke virker ligeså interesseret som før. Der kan dukke mange tanker op, og det er rigtig flot, at du har skrevet herind og delt dem.
Et venskab et noget, som kan ændre sig, og det kan gå op og ned. Nogle venskaber holder hele livet og andre glider ligeså stille ud i sandet igen. Det er meget normalt, at man snakker mere sammen i nogle perioder end i andre, men det kan også være meget ubehageligt hvis man føler sig nedprioriteret. Det lyder til, at din veninde pludselig har trukket sig væk uden at du ved hvorfor, og det kan der være mange forskellige grunde til.
Mit råd til dig vil være, at du tager en snak med din veninde om, hvad der er sket. Det kan være rigtig svært at tage sig sammen til at tage sådan en snak, men jeg tænker, at du sandsynligvis vil blive mere og mere ked af det, hvis du trækker dig eller lader som ingenting. Det er din veninde, som du pludselig ikke ved, hvor du har henne, og det er forståeligt, at det gør dig ked af det. Du kan overveje, om du skal skrive de ting ned, som du gerne vil snakke med hende om - det er en  god måde at huske det  hele  og holde sig på sporet. Du skal være forberedt på, at din veninde måske siger noget, som gør dig ked af det, men ved at snakke om det, kan I få nedbrudt muren, som lige nu er imellem jer. Det kan være et vigtigt skridt at tage. Hvis du føler dig tilpas i situationen, bliver det en bedre snak, så jeg vil anbefale dig at vælge et sted, hvor du har det godt - om det så er på café eller på dit værelse, så mærk efter, hvor det ville være godt  at sidde imens I snakker. Det kan også være en fordel for jer, at I har god tid og ikke er nødt til at stoppe snakken inden I er færdige, så der kan du også have med i dine overvejelser.
Det kan være, du får brug for noget opmuntring eller opbakning inden snakken eller har brug for at vende tankerne bagefter, og så er du altid meget velkommen på chatten, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Rigtig meget held og lykke med det hele. Jeg krydser fingre for, at I får talt ud om det hele.
Mai