Atelatik hjælp ...
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej ;-) på fredag skal min klasse til atelatik stævne... Jeg er god til næsten alt der omhandler atelatik... Jeg har både en god og dårlig kondi... Men når jeg bliver presset til at løbe hurtigere, og folk hepper og alt sådan noget i de lange løb, får jeg det som om jeg ikke kan mere... Jeg er blevet meldt på en masse ting... Som jeg gerne ville, men jeg vil ikke løbe 800 meter... Som jeg er blevet meldt til.... Jo på en måde vil jeg gerne, men får et år siden løb jeg 1000 meter... men noget ikke så meget da jeg fik det sårlig og begyndte at græde...både fordi at jeg føler mig presset til at løbe hurtihere og alt sådan noget, når folk hepper og de andre løber for an en og sådan noget.... Og jeg vil ikke få det dårligt og begynde at græde ihen! Hvad skal jeg gøre? (Ps: man kan ikke melde afbud på at løbe 800 ) (og jeg ved godt det ikke er så meget... Det er mere det der, med at føle sig presseT til at løbe hurtigere end man kan og vil...når folk hepper og råber løb hurtigere og når de andre løber hurtigere end en) (og vil ikke begynde at græde eller få det dårlig over det!) HJÆLP!

Svar:
Hej
Det er dejligt at du kan lide mange forskellige dele af atletikken, og fedt at du føler, at du er god til det meste. Det lyder som om, at der er lagt op til, at klassen skal have en god dag sammen. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at få samme oplevelse som sidste år. Det er godt, at du deler dine tanker, og forsøger at forberede dig til på fredag, så du forhåbentlig undgår at få det dårligt og blive ked af det.  Jeg synes forøvrigt det er sejt at løbe både 1000 og 800 m. og alle mulig andre distancer. Det er jo ikke altid længden på distancen, som afgør om det er et hårdt løb.
Hepper du mon selv på andre? Og hvis du gør, har du så tænkt over hvorfor du hepper? Når jeg hepper på andre, gør jeg det for at hjælpe den/dem jeg hepper på, og for at være med til at skabe en god stemning. Det er ikke for at få nogle til at blive kede af det, og jeg tror heller ikke dine klassekammerater har lyst til at gøre dig ked af det. De fleste personer bliver nervøse, når man skal stille sig op foran mange mennesker, så det er en meget normal følelse du har. Og hvis du ved startskuddet fx kan mærke at hjertet slår lidt hurtigere, får fugtige håndflader og måske bliver lidt mere stakåndet (hurtig vejrtrækning) er det også normale tegn, når man er spændt og nervøs for noget.
For mig lyder det som om, at du rigtig godt kan lide atletik, og er glad for at være med i mange forskellige ting, mere end at du går op i at få en placering som en af de første. Jeg har lidt forskellige forslag til hvordan du måske kan få det mere afslappet med på fredag:
- Tal med din klasse om dine tanker eller start med at snakke med din lærer omkring dine tanker. Så kan det være, at din lærer kan tage det op som et lille emne i en time - altså måske spørge ud i klassen, hvordan det påvirker jer, at folk hepper. Måske er der andre i klassen, som har det som dig. Ofte synes jeg det hjælper at tale om tingene, og høre om andres oplevelser.
- Tænk over, om du kan vende hepningen til noget positivt. Det kan være at folk kun vil dig noget godt - de vil hjælpe dig til at få en god oplevelse. Ud over at de råber "løb hurtigere" kan jeg også forestille mig, at der er nogle som råber at du er sej, og at du bare skal fortsætte, selvom der er nogen foran dig.
- Hvis ikke du tror du kan vende hepningen til noget godt, kan du måske forsøge at lukke ørerne. Når du løber, kan du prøve at tænke på noget du synes er rart, og måske tænke på at tage 100 meter af gangen i det tempo du føler du bedst kan.
- Er der ikke noget af det jeg har skrevet som du tænker kan hjælpe dig, kan det være at sidste løsning er at sætte høretelefoner i ørerne og skrue op for musikken.
Jeg håber du får en rigtig god dag på fredag, og kan bruge mine forslag til noget. Jeg håber du finder frem til en løsning, hvor du ikke føler dig presset mere end du har lyst til. Jeg kan godt forstå at du er nervøs for, at du kommer til græde som sidste år. Men tænk også på, at du nu har prøvet det før, og så håber jeg, at du kan tage det mere roligt når folk råber "løb hurtigere" og husk at vær glad for det du gør.
Mvh. Jette