Aseksual
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. :)
Jeg er omkring 90 procent sikker på at jeg er aseksual. Der er et spørgsmål som jeg går og tænker lidt over. Syntes I at skal man "springe ud" som aseksuel, som mange gør som homoseksuelle, eller er det endelig lidt ligemeget? Det er jo også kun meget, meget få på min alder der endelig ved hvad det er. Så syntes I at det kan være en ting man skal sige til sine venner og familie, eller er det kun noget man behøves at sige til folk man dater?
På forhånd tak. :)

Svar:
Kære du
Mange tak for dit spørgsmål, som er meget modig skrevet, for selvom der faktisk er 1% procent af befolkningen der er aseksuelle, er det stadig lidt et tabu at snakke om. At du skriver her til brevkassen viser mig at du er en pige der tænker meget over hvem du er og har gjort dig tanker om hvordan du vil være.
Om du skal springe ud som aseksuel eller om det mere er noget du skal have indeni dig selv, er noget du skal mærke efter på dig selv. Har du brug for at fortælle om det, måske både så du har nogen at snakke med det om, men også for at vise omverdenen hvordan du er? Eller har du det egentligt fint nok med at det er din egen lille hemmelighed, som du kun fortæller særlig udvalgte? Jeg kan godt forstå at det er en tvivl der vokser indeni dig, da det kan være svært at mærke hvorfor man skal vælge det ene frem for det andet. Jeg tænker at det er vigtigt at du gør hvad du finder bedst at gøre, så du ikke kommer til at putte dig selv i en kasse, som du behøver at være i eller modsat kommer til at isolere dig selv. Om det er seksualitet, kærlighed, sorg eller venskab, så har vi mennesker brug for andre at dele vores tanker med.
Det er vigtigt at huske på at du stadig er ung og at ens seksualitet kan ændre sig gennem hele livet. Det kan godt være at du forbliver aseksuel hele dit liv, men det kan også være at det pludselig ændrer sig. Både fordi du ændrer dig eller fordi du møder en der ændrer det for dig. Det er altså ikke nødvendigvis den seksualitet der skal følge dig hele livet, men bare sådan det er lige nu. Det kan være lidt svært at rumme, men det er også det der er med til at gøre livet lidt spændende, at man aldrig ved hvilken vej man går.
Jeg har fundet to hjemmesider som skriver om det her med at være aseksuel og som både forklarer lidt om hvad det er og henviser til steder hvor man kan møde andre som en. LGBT Ungdom har skrevet en artikel omkring at være aseksuel og det samme har Sexlinien.
Jeg håber mit svar har givet dig nogle nye tanker omkring hvad du skal gøre. Held og lykke med hvad end du vælger at gøre.
Venlig hilsen Marianne